De kern en de filosofie zijn weieens in een dal komen vanzelf weer uit der Meyden zegt Van Zadelhoff nu: 'Vijfendertig jaar geleden moest ik Nederland uitleggen dat ik de enige was die zich in bedrijfshuisvesting had verdiept. Ik wist dat wel, maar Nederland niet. Naamsbekendheid was toen heel belangrijk. Ik heb met al die PR-uitingen wel bereikt dat negentig procent van de bedrijven aan ons denkt als ze een nieuwe kantoorruimte willen. Dat is toch fantastisch! PR is ongelooflijk belangrijk. Een bedrijf moet ten eerste vakman zijn, maar de wereld moet dat natuurlijk wel weten. Als je zegt dat je goed bent, maar je bent het niet, is dat juist vreselijk slechte PR. Ajax is daarmee een beetje gestraft. Ze hadden een verschrikkelijk goede naam en nu het even minder gaat, wordt alles heel erg de andere kant op overdreven. Maar de kern en de filosofie zijn bij Ajax goed. Alleen, je kunt weieens in een dal komen, maar daar kom je ook vanzelf weer uit. Zo gaat het met alles. Overigens heb ik de waarde van communicatie rondom het voetbal altijd onderschat. Die skyboxen werpen wel degelijk vruchten af in het zakelijke verkeer.' Wel of geen pensioen? 'Ik heb nog steeds een drukke agenda. Ik ben net terug uit Kiev, waar het prettig zaken doen is. Bij de makelaardij (DTZ) ben ik uitsluitend adviseur, het bedrijf opereert verder vanuit een volstrekte zelfstandigheid. Daarnaast ben ik strategisch onroerend-goedadviseur van een aantal grote instellingen, zoals onder meer Schiphol en de NS. Tevens ben ik commissaris van een aantal familiebedrijven, zoals onder meer Damen Shipyards Group. Verder houd ik van het boerenbedrijf. Ik ben nooit moe geworden van werken. Iemand die van zijn werk houdt, wordt nooit moe. Ik ben dan ook zelden echt gespannen. De afwisseling in mijn werk is heel groot, vandaar. Het reizen ervaar ik als zeer ontspannend. Ik probeer altijd iets over de historie van het land te ontdekken, wanneer ik ergens ben. Kiev is echt een fantastische stad, ondanks alle problemen die er zijn. Maar die stad groeit nog steeds de goede kant op, en snel bovendien. DTZ is een grote organisatie geworden, die wereldwijd klanten kan bedienen. Dat is precies wat ik altijd heb gewild. Ik heb nog steeds ideeën over nieuwe kantoren met hun werkplekken. Verder ben ik gek op klassieke gebouwen, zoals het Rijksmuseum en het Concertgebouw. We moeten zuinig zijn op ons cultuurgoed. Ik beschouw het als een voorrecht om in een huis langs de Vecht te wonen, dat al driehonderd jaar oud is. Ik houd van traditie. Deze huizen zijn vaak minder efficiënt, maar de gezelligheid vergoedt veel.' 172 AJAX MAGAZINE DECEMBER 2000

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2000 | | pagina 172