CANAL+ ABN'AMRI melkunie* MITSUBISHI MOTORS UMBRC Martinair PRICB/VATERHOUSFQOPERS i ROTO SMEETS SONY, Staatsloterij die ook tot de held van Barcelona uitgroeide, die sympathiek ging uitvieren in een Zwitsers gehucht en die uiteindelijk in de leiding van Oranje terechtkwam om daar straks het roer over te nemen. Nees, die Brazilië in 1974 oprolde, die strafschoppen benutte op een wijze die Ronald Koeman jaloers maakte, die ooit in New York bij de Cosmos een dramatische strijd met zichzelf en de clubleiding voerde - en won. Johan Neeskens, de onoverwinnelijke, strijkt neer in de nieuwe Goffert en dat terwijl ik ervan uitging dat Nees niet eens meer van het bestaan van NEC en Nijmegen op de hoogte was. Kees Jansma in Voetbal International van 8 maart De jaren negentig werden gekenmerkt door aanzienlijke veranderingen binnen de AFC Ajax. Zo was er eerst de wijziging van het logo: de fijngeschetste Trojaanse krijger Ajax maakte plaats voor een oppervlakkig en modern evenbeeld. Verder was er natuurlijk de veelbesproken verhuizing naar de ArenA. De Meer, het stadion van Van Bastens omhalen en Cruijffs "stiffies", ruimde het veld voor de multifunctionele ArenA. Een brok nostalgie werd een blok moderniteit, het stadion werd een theater en een voetbalmat werd mat voetbal. Peter Wemelink in Elf van maart Stuntje van Het Parool: koop die krant en Sjaak Swart zet er zijn handtekening op. Foto: Yvonne Witte een machtsstrijd geleid. Ligt de macht tegenwoordig bij de clubs of bij de media (lees: televisie)? Ik moet plotseling denken aan de mooie zwart-witbeelden van vroeger. Volle stadions, veel gleufhoeden, veel rokende mannen in regenjassen, een keeper met dezelfde pet op die hij ongetwijfeld ook in het dagelijks leven droeg, de donkere wedstrijdbal, geen hekwerk in de stadions, een perfecte harmonie tussen spelers (altijd lachen voor de fotograaf), publiek (het woord supportersrellen bestond toen nog niet) en journalisten (lachend, knipogend, zwaaiend en juichend op de perstribune). Dit beeld bestaat niet meer. Nooit meer zal de man in het café een primeur hebben, omdat hij net bij een voetbalwedstrijd is geweest. Het is in het jaar 2000 eerder omgedraaid. Tussen het stadion en het café zit vaak een half uurtje reistijd, zodat de wedstrijdbezoeker juist allemaal nieuwtjes krijgt te horen zodra hij in het café is binnen gekomen. Ja, de heren media hebben zich de laatste honderd jaar spectaculair ontwikkeld. Weet iemand waar die ontwikkeling ophoudt? Jeroen van den Berg Partners X Sponsors a Advanced Travel Partners Total Care fWOflMAnO - C1X L DRIJFHOUT VERWELIUSZBOUWEN BOUWMAATSCHAPPIJ VtKWELIU! BV 242 AJAX MAGAZINE APRIL 2000

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2000 | | pagina 242