ajax Cl Oed Het Ajax Magazine van Inter Football, eind jaren tachtig. Ó.TDK reist* to anpjB «VIM >H CITROËN* Vanaf 1990 kwam het Ajax Magazine ook in de losse verkoop. fletsgekleurde collage van foto's als achtergrond voor een wat moeizaam wapperende vlag. De 'j' van de naam Ajax had heel attent een voetballetje als punt gekregen. Twee jaar later gebruikte men een luchtfoto van stadion de Meer, wat een wel erg bescheiden aanblik gaf. Medio jaren tachtig ging het roer dan ook drastisch om. De professionalisering en vercommercialisering waren dermate voortgeschreden, dat Ajax bijvoorbeeld een directeur algemene zaken in vaste dienst kreeg. Marketingadviseurs, managers en reclamegoeroes wandelden in en uit om voor de club een 'consumentvriendelijk beleid' uit te stippelen, 'ter vervolmaking van het voetbalprodukt dat Ajax presenteert'. Ook het blad werd niet meer gemaakt door de verenigingsleden, maar door professionals, van Inter Football. Dat resulteerde in een nieuwe naam, Ajax Magazine, en in een voorpagina met de als kunst bedoelde litho's van Frank Gude. Opvallend zijn ook de talrijke naamvermeldingen van sponsors. De bemoeienissen van Inter Football met het blad duurden zo'n vijf jaar en daarna kwam de verantwoordelijkheid voor de eindredactie weer terug bij de vereniging. Er stonden voortaan foto's van de voetballers van het eerste op het blad, dat voortaan ook in de losse verkoop te krijgen was en dus niet meer het exclusieve verenigingsblad van voorheen was. Het betekende dat met grote regelmaat het uiterlijk op details werd aangepakt. Vandaag de dag wordt het magazine gerekend tot de glossy's en sluit het naadloos aan bij het moderne, dynamische image van het merk Ajax. Maar omdat het ook op het schap van de supermarkt moet kunnen concurreren, is het aandeel van het pure verenigingsnieuws inmiddels te verwaarlozen. Een eigen cluborgaan, 'bevattende het lief en leed van Ajax', zoals de initiatiefnemers in 1916 voor ogen had gestaan, is het dan ook beslist niet meer. Het Ajax Museum is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur, behalve op de dagen waarop Ajax een thuiswedstrijd speelt. Een bezoek aan het museum maakt onderdeel uit van de World of Ajax Tour. U krijgt eerst iets te drinken aangeboden en ziet daarna een korte film. Dan volgt een rondleiding door de ArenA en een bezoek aan het museum. Voor kinderen zijn er speciale kinderrondleidingen, met spelletjes en een cadeautje. De prijs van de World of Ajax Tour bedraagt 19,50 p.p. Kinderen t/m 12 jaar en 65+-pashouders betalen f17, - p.p. Voor grote groepen gelden speciale tarieven. Voor inlichtingen en reserveringen: 020-3111333. De Meer als cover van het Ajax-Nieuws, 1980. Het Ajax-Nieuws eind jaren zeventig. embleem. Ook gaf hij het blad een steunkleur rood en kwamen er veel meer foto's in te staan. Deze versie was modern genoeg om het heel lang te kunnen uithouden, tot diep in de jaren zestig. Daarna was het echter plotseling gedaan met de betrekkelijke rust op het ontwerpersfront. Het was de tijd van de Beatles, lange haren en wat niet al, en de hele samenleving stond op haar kop. Dat is ook af te zien aan het clubblad; in een hoge tempo volgden de verschillende ontwerpen elkaar op. Soms gaf de in die tijd razend populaire Dik Bruynesteyn een tekening voor de voorpagina - hij deed dat ook voor de programmabladen - en dan koos men opeens weer voor een wat rustiger uiterlijk, met alleen een grote zwartwitfoto. Vanaf 1977, Ajax behoorde inmiddels tot de gevestigde orde der Europese topclubs, kwam er korte tijd een wat popart-achtige cover, van de hand van de striptekenaar Henk Sprenger. Sprenger was onder meer verantwoordelijk voor de voetbalstripheld Kick Wilstra. Ook deze versie was echter geen lang leven beschoren en het jaar daarop ging men over tot een wat AJAX MAGAZINE APRIL 2000

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2000 | | pagina 193