Uitgever Rob van Zoest van het kunsthistorisch bureau D'ARTS kan aanstekelijk vertellen over het fenomeen boek. In tijden dat het leven wordt beheerst door Peeds toenemende audio-visuele elementen, breekt de uitgever een lans voor het boek. Van Zoest: 'Het boek is een van de mooiste dragers van informatie. Je hebt er geen apparaten voor nodig. Alleen je ogen en je kop. Het boek is en blijft.' Een andere grote liefde van Van Zoest is Ajax. Hij is sinds zijn twaalfde lid van de club, eerst als speler en later bij de Bordjesclub en de ledenraad. 'Met dit jubileumboek vind je twee van mijn liefdes in één mooie combinatie' Het idee om een speciaal boek over Ajax uit te geven is niet nieuw. Van Zoest: 'Ik wilde al langer een groot historisch werk over Ajax maken. Door tijdgebrek is dit plan wat in de vergetelheid geraakt. Een historisch werk betekent voor mij het maken van analyses. Daarvoor was nu eigenlijk geen tijd meer. Daarom is gekozen voor de interview-vorm als historisch document. Boeken met vooral documentatie-materiaal zijn er al genoeg. Evert Vermeer heeft op dat terrein veel goed werk verricht.' De kunsthistoricus weet waarover hij praat. Van Zoest was verantwoordelijk voor de tentoonstelling Ajax ingelijst (1992, Beurs van Berlage) en tevens is hij de man achter het Ajax Museum in de ArenA. Tussen de inrichting van het museum en de opzet van het jubileumboek zijn enkele duidelijke parallellen. Vooral de aandacht voor het verenigingsleven is een belangrijk aandachtspunt in het werk van Van Zoest. 'Ajax 1900-2000' moet een eerbetoon worden aan de noeste werker. Een hommage aan alle Ajacieden die dag en nacht voor de club klaar hebben gestaan. Sinds Ajax de gang naar de beurs heeft gemaakt, functioneert het eigenlijk niet meer als traditionele vereniging. De subtitel van het jubileumboek zou wat Van Zoest betreft dan ook 'Van het nieuwe Ajax, voor Met de uitgave van een boek over Ajax combineert kunsthistoricus Rob van Zoest twee van zijn liefdes. het oude' kunnen luiden. Terecht stelt hij vast dat de huidige NV Ajax is gebouwd op de fundamenten van de vereniging. Het op 352 pagina's begrote boek (maar dit zouden er weieens meer kunnen worden, gezien de reeds beschikbare hoeveelheid tekst en beeldmateriaal) haakt dan ook gretig in op het verenigingsleven van Ajax. Van Zoest, enthousiast: 'Ajax had in 1995 nog een toto- en lottocommissie, bestaande uit een groep mensen die geld inzamelden voor de club. In datzelfde jaar won Ajax nota bene de Champions League!' Vier jaar later is Ajax een bedrijf geworden, met meer dan honderdzesendertig mensen op de loonlijst. Het verbaast Van Zoest weieens dat er steeds meer in bedrijfsmatige termen over zijn club wordt gesproken. De clubman Van Zoest: 'Ik hoor mensen bij Ajax af en toe zelfs het Engelse woord brand (spreek uit 'brent') noemen. "Ajax is een brand" wordt er dan gezegd. In vredesnaam, roep dit nou niet te vaak, want we zijn een club. Een merk is inwisselbaar, maar een club als Ajax niet.' Met gevoel voor ironie voegt hij hieraan toe: 'Voor de oorlog bracht Ajacied Jan de Boer het alom bekende brandblusmerk onder de naam Ajax op de markt, met als doel de "brand" te blussen!' Papieren reünie Het jubileumboek kan ruwweg in een vijfdeling worden opgesplitst. Eén gedeelte bevat twintig portretten van echte Ajacieden, de clubmensen. De twintig zijn afkomstig uit alle geledingen van de vereniging en worden geportretteerd door journalist Sytze van der Zee. Het tweede gedeelte gaat over het voetbal zelf, over de successen. Ongeveer vijfendertig spelers worden geïnterviewd door David Endt. Bij ieder markant moment in de geschiedenis van Ajax, wordt een speler uit het betreffende succesteam aan het woord gelaten. Het derde gedeelte is een kroniek vol opvallende wetenswaardigheden, opgetekend uit de clubbladen vanaf 1916. Het vierde gedeelte is een soort papieren reünie van Ajacieden. Zoveel mogelijk namen van spelers die ooit lid van de club zijn geweest, worden in alfabetische volgorde genoemd. De samenstellers dachten aanvankelijk een slordige 3.500 namen te kunnen verzamelen, maar inmiddels zijn er al zesduizend namen AJAX MAGAZINE JANUARI 2000

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 2000 | | pagina 149