Edwin Evers, die dj van
Radio 3, gemaakt. Heel
erg leuk, ik kan er niets
aan doen.'
TA: 'Ik zou me genaaid
voelen als zo'n lied over
me werd gemaakt. Een
beetje goedkoop, maar
wel heel geestig. Ajax
moet die jongens
gewoon laten gaan. Het
zal allemaal niet
helemaal zuiver zijn
zoals De Boertjes het
hebben gespeeld, maar
Ajax mag de carrière
van die gasten niet
dwarsbomen. Ze
hadden meer sympathie
gekregen als ze ondertussen gewoon waren
blijven voetballen. Maar het is zoals Cruijff
al zei: ieder contract is er om verbroken te
worden. Een contract stelt niets meer voor,
het dient alleen om een zo hoog mogelijke
prijs voor een speler te krijgen. Het hek
van de dam? Dat is al lang gebeurd. Bij
PSV mag iedereen weg, bij Feyenoord ook.
Alleen De Boertjes worden nu plotseling
aan hun contract gehouden. Heel raar:
Ajax heeft jarenlang spelers opgeleid en ze
daarna verkocht, maar nu spugen ze
opeens op de stapel geld die de club wordt
geboden.'
PdM: 'Ajax koopt er niets voor als ze die
jongens aan hun contract houden. Laat
Ajax voor het geld kiezen en die jongens
lekker laten gaan. Ze
hebben jarenlang voor
Ajax gespeeld, waarom
zou je ze nu dan één,
twee of meer jaar van
het veld willen houden?'
voetballen, ik wed datje zelfs bent vergeten
de dag dat we getrouwd zijn. Ik zeg, nee hoor
schat, dat was twaalf jaar geleden, de dag
dat Ajax van Feyenoord verloor.
TA: 'Geen flauw idee.'
PdM: 'Henk Elsink? O. Nee, echt grappig is
het niet. Verouderd, ja. Humor is
vergankelijk. Humor gaat uiteindelijk over
de tijd waarin het afspeelt. Cabaret is iets
dat komt en weer gaat, het heeft alles met
de tijdgeest te maken. Het eerste wat opvalt
als je naar een wedstrijd uit 1974 kijkt is
hoe langzaam er wordt gespeeld. De
ontwikkeling van cabaret is vergelijkbaar.
In de jaren zeventig kwamen Bram en
Freek met een totaal nieuwe vorm van
cabaret. Hard, snel, rock 'n' roll. Mensen
in de zaal wisten niet
wat ze overkwam. Maar
als je nu naar oude
opnames van Neerlands
Hoop kijkt, denk je: dat
schiet ook niet echt op
allemaal.'
TA: 'Waar die
gigantische
belangstelling op dit
moment voor cabaret
vandaan komt: ik weet
het niet. Ik kan niet
geloven dat zo veel
mensen van zo veel
cabaretiers houden. Het
publiek dat naar cabaret
gaat, blijkt zich
uiteindelijk toch vaak te
hebben vergist. Weinig mensen kiezen echt
bewust iets uit. Vraag ze maar eens
waarom ze naar een voorstelling zijn
gegaan. "O, ik zag een affiche hangen en ik
dacht, kom 't is vrijdagavond, ik ga eens
kijken".'
PdM: 'Cabaret is in de mode. Mensen
willen verstrooiing. Belangrijk is ook dat de
media het hebben ontdekt. Ik zag pas
geleden wat de VARA straks op tv allemaal
aan cabaret gaat uitzenden. Ongelooflijk.
Er zitten dingen tussen waarvan je denkt:
waarom wordt dit in godsnaam
uitgezonden? Er zijn cabaretiers die met
hun eerste show op tv verschijnen. Niet
alleen bestaat het gevaar dat het allemaal
wat te veel wordt, het is ook niet zo
verstandig. Laat die
mensen wachten tot
hun tweede of derde
show, als ze zo'n beetje
weten wat ze willen
doen, wat ze willen
vertellen. Bewust zijn
wij met onze eerste
show, Zwerf on, niet op
tv verschenen. En met
de tweede, Life is what
happens to you..., is het
voorlopig nog maar de
vraag.'
TA: 'Wij moeten ons
nog bewijzen. Met twee
programma's heb je je
niet bewezen. Freek de
Jonge zei: "ik spreek je
De supporter, Henk
Elsink, 1970
U kunt het
misschien niet zien,
maar ik ben helemaal
maf van voetbal. Ik ben
helemaal gek van
voetbal, weet u dat? Echt
waar, ik sta er mee op en
ga er mee naar bed. M'n
vrouw zegt laatst tegen
me je bent zo gek op
AJAX MAGAZINE OKTOBER 1998
235