circusgemeenschap overvalt een dorp voor een paar dagen om daarna weer verder te trekken. Pure romantiek. Ieder jaar rond april bekruipt me een gevoel van heimwee naar dat rondreizen. Een circusvoorstelling is een pure, eerlijke deal; in ruil voor een tientje komen de artiesten langs om wat trucjes te laten zien. Prachtig als je dat vergelijkt met de zakelijkheid van een toneelgezelschap dat op toernee gaat, waarbij je in een bus stapt, onderweg een biefstuk met patat krijgt en later je séjour op je rekening krijgt overgemaakt. Daar is geen zak aan, dat heeft niets met reizen te maken.' Eenenveertig is hij, en met het jaar verschijnt hij vaker op toneel, tv en film met zijn imposante 130-plus lijf. Van Shakespeares Othello tot Huub van der Lubbes Veldherenvan Bed Breakfast tot Voor- en Tegenspoed; van De Noorderlingen (Alex van Warmerdam) tot De Pijnbank de nieuwe speelfilm van Theo van Gogh, die in september in première gaat. Alles vindt hij even mooi om mee te maken, heerlijk om zoveel af te wisselen. 'Geweldig: bloedserieus toneel en daarna bezig zijn met flauwekul. De ene film zal ongetwijfeld beter zijn dan de andere. Ik maak me er niet al te druk om. De Pijnbank is voor mij gewoon een cowboyfilm zoals Sam Peckingpah die maakt. Alleen speelt het zich nu af op een kantoor en zijn de cowboys vervangen door zakenlui die elkaar afmaken.' Gestileerde flauwekul Hij weigert meer rollen dan hij aanneemt. Komt niet omdat hij zo kritisch is, zegt Wouterse, maar omdat hij alleen wil doen wat hij leuk vindt. Zodra het woord 'saai' hem te binnen schiet bij het lezen van scenario haakt hij af. Liever iets 'ordinairs' als Temmink, dan te moeten aantreden in van die 'gestileerde flauwekul' waarin acteurs worden gebruikt als 'meubelstuk'. 'Ik moet in een film wat te doen krijgen. Gebeurt dat niet, dan neem ik de rol niet aan. Ik moet kunnen meedenken; een film moet op een bepaald moment van mij worden, ik moet er invloed op kunnen hebben. Ik heb de pest aan mooifilmerij, waarbij het drie uur duurt om een deur zo uit te lichten dat een acteur er goed uit komt. Sodemieter op zeg, ik ga niet drie uur wachten om "mooi" door een deur te stappen. "Mooi" een deur uitkomen is iets wat een acteur zelf moet doen.' De tijd is aangebroken, zegt Wouterse, dat een nieuwe generatie het roer overneemt. 'Weg met die ouwe zooi. De boel moet worden overgenomen. Een totaal nieuwe generatie is er klaar voor. Niet alleen veertigers zoals Paul Ruven, Theo van Gogh en ikzelf, maar achter ons zit opnieuw een talentvolle groep jonge filmers die bezig is een ander soort films te maken. Lange tijd durfde niemand te zeggen dat ze niets aan de films van de arrivés vonden. Nu wel.' Strijdbaar: Kom maar op. De komende tien jaar zijn voor ons. Laten wij proberen films te maken waarvan wij denken dat ze goed zijn.' Het zijn films als die van de Amerikaanse regisseur Quentin Tarantino (Reservoir Dogs, Pulp Fictiondie Wouterse graag als voorbeeld neemt. Niet dat die zijn te kopiëren, laat staan te evenaren, maar er is niets mis met het 'marktgerichte denken' dat aan veel Amerikaans werk ten grondslag ligt. 'Ik hoef alleen maar te kijken naar mijn eigen kijkgedrag. Ik hou van bankroven, pistolen, cowboys, bad guys. Maak daar dan een goede film over. Het artistieke gehalte van een serie als Baantjer is misschien niet hoog. Maar het speelt zich af in een leuke wereld en er kijken veel mensen naar.' De pleitbezorger van het pretentieloze amusement? Wouterse stelt de tegenvraag: wat is nou pretentieloos? Het woord 102 AJAX MAGAZINE AUGUSTUS 1998

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1998 | | pagina 102