'IWWWKi'i ontvangen door de filmpers, begrijpt Wouterse wel. Dat komt, zegt hij, omdat er geen duidelijke keuze is gemaakt tussen 'amusement' en 'engagement'. 'Je kunt met een film als Temmink twee kanten op. Of je maakt een weinig pretentieuze amusementsfilm a la Rocky. Of het wordt een film waarin bijvoorbeeld stelling wordt genomen tegen "zinloos geweld".' Het werd geen van beide. Jammer ook, dat Temmink wegens tegenvallende bezoekcijfers al na één week uit de roulatie werd gehaald. Maar dat ziet Wouterse meer als een probleem van de producent dan als zijn eigen probleem.. "Er is te groot gegokt door die film in Amsterdam in een zaal als City te laaten draaien. Dan moet je concurreren met grote Amerikaanse producties. Daar leg je het altijd tegen af. Ik heb die rol geaccepteerd omdat ik graag in een knokfilm wilde spelen. Als je ja zegt, moet je er ook onvoorwaardelijk voor gaan. Als acteur maak je je natuurlijk altijd zorgen over je rol, maar je hebt nauwelijks invloed op het eindproduct.' Echt verrast was Wouterse ook weer niet door de harde kritiek. Net zo goed doet het hem bar weinig dat de gezamenlijke filmpers hém spaarde. Wat critici schrijven, zegt hij, interesseert hem 'geen reet'. Zelfs niet als zijn spel 'overtuigend' (de Volkskrant'vermakelijk' (Het Parool) en 'teder en aandoenlijk' (NRC Handelsbladheet. "Ik heb al lang geleden besloten mezelf niet meer te pijnigen met het lezen van recensies. Belangrijker is wat ik er zélf van vind. Zelfs bij goede recensies denk ik vaak dat de liefde waarmee zo'n krantenartikel is geschreven, het niet haalt bij de liefde waarmee een toneelstuk of een film is gemaakt. Ik sta liever in een goede film zonder dat mijn aandeel erin wordt genoemd. Ik doe aan een film mee om er zelf plezier aan te beleven, niet om door anderen gelauwerd te worden. Ik heb mijn kick gehad tijdens de opnames, misschien bij de eerste keer dat ik de film in z'n geheel zag. Maar ik krijg m'n kick niet uit de mening van een ander.' De Man van Staal De luie, dikke jongen is - begrijpelijk - een laatbloeier. Als jong spelertje van SC Hoevelaken droomde hij van een profcarrière. Een keer meetrainen bij de jeugd van FC Utrecht was voldoende om tot de realiteit terug te keren. Spelers als Willy Carbo, Wim Flight en Tom DuChatinier waren per slot van rekening van iets beter kaliber. Niet dat hij er veel voor over had om echt te slagen, want ook op de training was hij het type 'dat altijd de bochtjes afsneed'. 'Maar, o god, die geur van het gras: een van de mooiste dingen in het leven. Nu nog steeds: op een zomeravond op een vochtig veld met elkaar tegen een bal trappen. Geweldig. Op zulke momenten zie je volwassen mannen weer dertien jaar worden. Films maken is een zelfde manier van dromen. Je trekt een paar kleren aan en je doet net alsof je Archie, de Man van Staal bent of The Lone Ranger. Uiteindelijk wil iederéén weer dat jongetje van dertien jaar zijn. Op je dertiende was je leven nog leuk en spannend.' Na de middelbare school en de pedagogische academie dacht hij een grootse toekomst tegemoet te gaan als verkoper van afzuigkappen. Na een jaar wist hij dat hij op die manier niet oud zou worden. Hij moest iets leuks gaan doen. Via de toneelschool kwam hij terecht in het circus. 'Een prachtige wereld. In Nederland leeft het circus nauwelijks. Zo'n AJAX MAGAZINE AUGUSTUS 1998

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1998 | | pagina 101