'De verbale input van Pahlplatz tijdens een trainingskamp was drie kei per dag bij de maaltijden zijn medespelers te groeten' wordt bezongen omdat hij zijn geluk heeft gevonden als postbode. In een reportage over Joop Zoetemelk moet naar voren komen dat zijn voornaamste ambitie is tuinman te zijn in zijn eigen hotel. Sonja Barend is er in haar praatshow op uit om van Wim Kok te horen dat hij kampeert en z'n boodschappen op de fiets doet. In ons parlement zitten grijze mannen in grijze pakken. Niet toevallig. Wij Nederlanders willen dat. Het is de uitkomst van onze compromiscultuur. RA: 'Maar zijn Duitse of Engelse media niet net zo happig om zulke dingen te vermelden? Volgens mij gaat het niet om een specifiek Nederlands gevoel, maar om iets van alle nationaliteiten. Jari Litmanen is bij ons populair omdat hij zo gewoon is. Maar in Engeland wordt Dennis Burgkemp, de vleesgeworden gewoonheid tenslotte, ook op handen gedragen.' 'He should not put his head in other player's asses.' Edgar Davids, zomer 1996) HP en RA: 'Edgar Davids.' HP: 'Zo'n uitspraak staat haaks op die Nederlandse gewoonheid. Iedereen valt daar dan ook gelijk over. Ikzelf ook; ik plaats mezelf niet terzijde van die Nederlandse gewoonheid. Het wordt gezien als verbeelding, hoogmoed, kapsones. Zulke oordelen zijn typisch Nederlands. Al in Vlaanderen wordt daar anders tegen aangekeken. Daar rijdt een hoogleraar in een dure auto. Probeer dat eens in Nederland. Je krijgt onmiddellijk de vraag naar je hoofd geslingerd wat je je eigenlijk wel verbeeldt. Overigens kon ik me voorstellen dat Hiddink Davids naar huis stuurde.' RA: 'Ik ook. Aan de andere kant: je bereikt niets met louter spelers die er wat schaapachtig bijzitten. Het Theo Pahlplatz- model zeg maar. De verbale input van Pahlplatz tijdens een trainingskamp was drie keer per dag bij de maaltijden zijn medespelers te groeten. "Goedemorgen heren"; "Goedemiddag heren"; "Goedenavond heren". Met zulke types wist Wim Suurbier wel raad.' 'Ik heb gelijk en iedereen weet dat.(Louis van Gaal, in Elf, december 1993) I AJAX MAGAZINE JUKBI 1998 RA en HP: 'Louis van Gaal.' RA: 'Johan Cruijff was als trainer bijzonder. Cruijff deed rare, onverwachte dingen. Hij liet Michael Laudrup, op de toppen van zijn kunnen, naar Real Madrid gaan. Hij zette keepers op doel die er niets van konden. Cruijff was daar altijd open over. Hij liet de anderen lullen en trok zijn eigen plan. Van Gaal niet. Van Gaal gooit, overtuigd van zijn gelijk, het luik dicht als hij kritiek krijgt en praat niet meer met journalisten. Belachelijk. Net zo belachelijk als Davids en Bogarde, die roepen dat ze schijten op de pers. Iemand die echt excelleert, zal dat nooit zeggen.' HP: 'Een uitspraak als "Ik heb gelijk en iedereen weet dat" veronderstelt een vleugje zelfspot en ironie. Van Gaal zegt zulke dingen zonder enige zelfspot of ironie. Dat maakt het volstrekt ridicuul.' 'Ik vind voetbal vooral leuk om te doen. Kijken blijft een zwak surrogaat. Erover zingen ook. Het is altijd: niet voetballen. Het mooie, leuke, emotionele van voetbal is nauwelijks in woorden te vatten.(Huub van der Lubbe, in Ajax Magazine, januari 1997) HP: 'Huub van der Lubbe? Dat is toch de zanger van De Dijk? Wat een ongelooflijke onzin. Je kunt overal over schrijven en je kunt nergens over schrijven. Het kan natuurlijk wel eens gebeuren dat met datgene waarvan je ontzettend houdt, of het nu voetbal is of wat anders, je wordt geconfronteerd met het onvermogen om daar in taal adequaat uiting aan te geven.' RA: 'Voetbal moet je doen of je moet ernaar kijken. Elk woord dat je er aan spendeert is, bij wijze van spreken, overbodig. Maar uiteindelijk doen wij hier zelf ook vrolijk mee aan die recycling van praten en schrijven over voetbal. En er is wel degelijk op een literaire manier over voetbal te schrijven. De woorden van Van der Lubbe doen mij denken aan uitspraken als "de taal schiet tekort om mijn geweldig grote emoties uit te drukken". Of dat het onmogelijk is een liefdeslied in de Nederlandse taal te schrijven. Hou toch op, zeg. Het is de taak van een schrijver met woorden een wereld te creëren die k-

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1998 | | pagina 229