onduidelijkheid uit de weg ruimend. Het heeft geen zin om op de inhoud, de suggestiviteit en de tendens van het artikel van 21 februari in te gaan. Wat geschreven is, is geschreven. En inmiddels is er langs informele weg al veel rechtgezet. Belangrijk is om duidelijk te maken waarom Ajax een persbeleid voert, wat de rechten van geïnterviewde spelers zijn en - zeer actueel - welke invloed de beursgang heeft op het mediabeleid. Sport en media Sport en journalistiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De band is in de loop der jaren steeds sterker en intenser geworden. Sport, en voetbal in het bijzonder, is uitgegroeid tot een sociaal fenomeen. De sport is gebaat bij de aandacht die zij krijgt via de media en anderzijds leven de media voor een groot deel van de sport. Sportprogramma's zijn Wekelijks komen bij Ajax zo'n vijftig aanvragen voor interviews met spelers binnen. Soms zijn de aanvragen voor een bepaalde speler zo talrijk, dat zij niet individueel gehonoreerd kunnen worden. De oplossing is dan dat de speler, zoals op de foto Benni McCarthy, een aantal journalisten tegelijkertijd te woord staat. al jaren het meest bekeken. Sportpagina's zijn al lang niet meer een luchtig aanhangsel aan het nieuws maar zijn 'trekkers' geworden. Iedereen wil lezen over sport. De triomf en het drama van de sport 'verkopen'. Dat blijkt ook uit de belangstelling voor sport van de niet direct sportgerichte media. Weekbladen van allerlei allooi ruimen veel plaats voor sport in, vaak met een human interest invalshoek. Sporters, voetballers, zijn meer en meer artiesten aan het worden, de voetballerij benadert de show business. De interesse voor voetballers, zeker voor de topvoetballers zoals van Ajax, is overweldigend groot. Niet alleen rond de klassieke wedstrijden in de competitie, een bekerfinale of een wedstrijd in de Champions League, maar altijd. Op de media-afdeling van Ajax komen wekelijks gemiddeld vijftig aanvragen voor interviews binnen. Tegenwoordig worden de thuiswedstrijden van Ajax door minstens honderd mediavertegenwoordigers bezocht. Een minderheid daarvan is daadwerkelijk aanwezig voor het schrijven van een verslag. Een meerderheid is er om contact te houden of contact te leggen met de sport en/of met de voetballers, om voeling te houden met hun vakgebied. Verantwoordelijkheid Clubs en voetballers onderkennen die grote aandacht natuurlijk. Zij weten ook dat hun gesproken woord zwaarder weegt dan ooit tevoren. En dat het sommige media er niet om te doen is om nieuws te brengen maar om nieuws te maken. Zo scheelt het een stuk of het uw buurman is die klaagt over het belastingklimaat of dat een speler van Ajax dat doet. Dan is het opeens voorpaginanieuws, waar zelfs de minister president zich over opwindt. De speler wordt ter verantwoording geroepen (door of via de media) en hij moet derhalve ook zijn verantwoordelijkheid kennen en voorzichtig omgaan met zijn mening. Wanneer een speler toestemming geeft tot het maken van een interview, mag dat niet betekenen dat hij zijn lot klakkeloos in handen legt van de vertaler van zijn woorden, de journalist. Het is zijn goed recht om voorafgaand aan plaatsing te zien wat de journalist van zijn woorden heeft gemaakt. Dat gebeurt niet alleen in de sport. In de politiek, het zakenleven, overal is het geaccepteerd dat de geïnterviewde Foto: Louis van de Vuurst AJAX MAGAZINE JUNI 1998 179

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1998 | | pagina 179