Foto: Wim Hofland
meestal zijn autosleutels en portefeuille,
die later wel weer tussen de glasscherven
van de diverse brillen teruggevonden
konden worden.
Blokzijl
1 maart 1975 begonnen de opnamen van
'Dokter Pulder zaait papavers' en de hele
maand zouden wij domicilie kiezen in
Blokzijl in Overijssel, waar de voornaamste
locatie was. Onder mijn
verantwoordelijkheid viel onder andere de
planning van de opnamen. Toen ik Bert
erop attent maakte dat als we de hele
maand maart in Blokzijl zouden zitten, we
ook de wedstrijd Ajax - Feyenoord
moesten missen, deed Bert daar enigszins
schamper over. 'Het werk gaat altijd voor,'
las hij mij de les als beginnend filmer.
Toen wij eenmaal in Blokzijl druk bezig
waren met de opnamen begon de komende
klassieker pas goed te leven. De kranten
verschenen met de gebruikelijke
opklopartikelen en binnen de crew en cast
begonnen de partijen zich af te tekenen:
Sacco van de Made was zo'n fervente
Feyenoorder bijvoorbeeld. (Onbegrijpelijk
dat die man ooit rollen van Bert gekregen
heeft). Kees Brusse stookte het vuurtje op
door de ene dag voor Ajax en de volgende
voor Feyenoord te zijn. De wedstrijd begon
te leven bij de medewerkers van de film.
Ook bij Bert begon er iets te rommelen en
ondanks alle spanningen van de opnamen
nam hij mij op donderdag, drie dagen voor
de wedstrijd, apart: 'Waarom kan ik niet
naar Ajax-Feyenoord?'
'Omdat we zondag opnamen hebben,
Bert.'
'Omdat we opnamen hebben? Dat is dan
een hele slechte planning, jongen!'
'Het werk gaat voor, Bert!'
'Wat werk!? We moeten ook ontspannen!
Dat is héééél erg belangrijk voor de ploeg!
Kan dat niet anders geregeld worden...?'
'We moeten draaien, Bert. Ik kan toch
moeilijk de hele ploeg vrijgeven omdat jij
naar Ajax wil...'
'Hoezo ik? Zij zal je bedoelen. Zij! Ze
willen allemaal!'
'Allemaal? Bert dat zijn er minstens 25. En
we hebben opnamen!'
'Dan regel je maar dat we overdag vrij zijn
en 's avonds draaien, want nachtopnamen
AJAX MAGAZINE FEBRUARI 1998
79