Foto's: Louis van de Vuurst de temperatuur heeft hier een behoorlijk elfstedentochtniveau. Het verbaast ons dan ook geenszins dat we in de verte, geknield voor altaar 68a, de heren Sipkema en Kroes zien zitten. Het aantal beelden en beeldjes is niet te tellen. Ze zitten vast aan zuilen en muren, verscholen achter balken en in gewelven, en zorgen samen met talloze onduidelijke ornamenten voor een onhoorbare herrie. Wat is dit voor een poppenkast, vragen wij ons af. En hoe gaan we deze stijl noemen? Gotiek, barok, rococo, renaissance, romantiek of is hier sprake van een tijdloze tierelantijnistiek, veroorzaakt door de cumulatie van zes eeuwen maakmaarwat-architectuur? Op houten reservebankjes zitten oude vrouwtjes met gesloten ogen te prevelen. In hokjes met fluwelen gordijnen luisteren biechtvaders tegen betaling naar mannen die vergiffenis vragen voor een boze bui of een vreemdgang. We breken onze nek over de bakjes wijwater waarin we voor het kruisjeslaan onze vingers mogen dopen. Voor een paar duizend lire wordt ons toegestaan een kaarsje te branden. We begrijpen steeds beter hoe de vork in de katholieke steel zit en waarom de kerk zoveel eeuwen achter elkaar straffeloos de onderdrukking heeft kunnen prediken. Dit is geen liefde en genegenheid voor een hogere macht, dit is een zorgvuldig samengestelde stamppot van somberheid, angst en intimidatie. Dit is een WK'78-finale spelen in Buenos Aires. Je bent je leven niet zeker en ook als je dood bent, zullen we je het leven zuur maken. Dus doe nou maar precies wat wij zeggen, dan is er nog een klein kansje dat je de dans ontspringt.

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 147