Valentino Mazzola, aanvoerder van het 'Grote Torino' en vader van Sandro vogel functioneert als satelliet en verzendt rechtstreeks beelden van het spektakel dat zich honderd meter lager afspeelt. Het is een vondst van chef-sport Bob Spaak en een uitkomst voor de landen die Nederland 1 normaliter niet via de antenne kunnen ontvangen en doorgeven aan hun abonnees. In eendrachtige samenwerking met Frits de Kimpe, directeur van de NV Stadion Feyenoord, zorgt de NOS voor een huzarenstuk. Niet minder dan driehonderdvijffig man schrijvende pers, vijfentwintig tv-commentatoren en vijftien radioverslaggevers zitten in het stadion hun miljoenen lezers, kijkers en luisteraars geschiedenis te doceren. Op de hoge tribunes achter de doelen staan dubbele stellen camera's, waardoor onmiddellijk na een interessant moment herhalingen ervan uit verschillende invalshoeken kunnen worden getoond, en nog in slowmotion ook. Dit is volslagen nieuwe televisie in een stadion dat gevoel heeft voor ambiance. Ja, UEFA-president Gustav Wiederkehr heeft er verstandig aan gedaan de Kuip aan te wijzen als finaleplaats. Hij keert hier vast nog wel eens terug. Het geluid De NOS-helicopter, die toch bepaald niet geruisloos boven het stadion hangt, wordt overstemd door het geluid van het publiek. Er wordt geschreeuwd, gegild en gezongen in een nog nooit eerder in Nederland geregistreerd aantal decibels. De oorverdoving is ongekend, de redactie van de dikke Van Dale overweegt het begrip kakofonie te vervangen door teringherrie. Boven alles uit klinkt in een massaal gezongen strijdlied een merkwaardige boodschap: een niet nader omschreven persoon schijnt de gelukkige bezitter geworden te zijn ener zilvervloot. Mazzola verstaat weliswaar geen Nederlands, maar hij begrijpt drommels goed dat dit lied een eerbetoon is aan hem. Want hij en niemand anders gaat vanavond winnen. Die 1-0 zegt niets. Beginnersgeluk. Daar gaan we zo wat aan doen. Even geduld a.u.b. Maar dan, als hij achteloos met de buitenkant van de linkerwreef de opkomende Facchetti bedient, komt met een doffe klap het helse kabaal tot zwijgen. Het stadion valt stil alsof iemand de stekkers uit de boxen getrokken heeft. In de macabere leegte van het niets is alleen nog het geluid van de helicopter te horen. Monotoon en dreigend. Ver weg als na het dichtklappen van je oren bij het landen van het vliegtuig. Mazzola voelt het bonzen in zijn hoofd. Hij schrikt en verstijft. Zijn aanvoerdersband zit opeens net zo strak als de band die de dokter gebruikt als hij je bloeddruk meet. Hij schreeuwt maar er komt geen geluid over zijn lippen. In plaats daarvan stromen de tranen uit zijn ogen en voelt hij een stekende pijn in de borst. Wat gebeurt hier allemaal? De lichtmasten wenden zich plotseling af van de grasmat en richten hun bundels op de helicopter, die koud en grijs symmetrische figuren beschrijft in de pikdonkere avondlucht. Het linkerbeen Dan wordt uit het toestel een touwladder gegooid. De spandoeken lossen op in de avondlucht, het gras wordt purper en de toeschouwers knielen, maken kruizen en vouwen de handen. Bob Spaak geeft de regisseur de opdracht ook de rechtstreekse beelden in slow-motion uit te zenden. De AJAX MAGAZINE JUNI 1997 211

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 211