de broodnodige toegangspassen, waardoor de direct betrokkenen binnen kunnen dringen in de gepantserde vesting die Amsterdam Arena heet. 'Al dat regelwerk komt op mijn bordje,' vertelt De Haan, 'en het is zeker in dit stadion een uitdaging alles op tijd voor elkaar te krijgen. Vandaar dat we ook zo vroeg aanwezig zijn, dan hebben we eventueel nog een beetje een marge.' Na wat heen en weer gebel met Ajax' persafdeling heeft De Haan de benodigde papieren binnen. De volgende klus is de inrichting van de kleedkamer met wat Supersport niet geheel tevreden. 'Er is duidelijk te weinig rekening gehouden met televisie-uitzendingen. Het feit dat wij vanuit een kleedkamertje moeten uitzenden, zegt eigenlijk al genoeg. Men heeft bij de bouw van zo'n modern stadion als de Arena blijkbaar niet bedacht dat er ook wel eens een studio gebruikt zou kunnen gaan worden en dat is jammer. Maar meestal lukt het ons wel iets anders te verzinnen.' Ook de samenwerking met de clubs valt De Haan soms tegen. 'Ik denk wel eens dat clubs vergeten dat Filmnet er ook voor Ajax-kleding, zodat de kijkers het gevoel hebben echt bij de wedstrijd aanwezig te zijn. De Haan: 'Maar het blijft natuurlijk een beetje schipperen. Zolang de kijker niet direct zicht op het veld heeft, blijft hij het idee houden dat er gewoon vanuit een studio ergens in het land wordt uitgezonden, hoeveel Ajax-spullen je ook ophangt.' Samenwerking Schipperen is het voor televisiemakers sowieso in de Nederlandse stadions. Ook over de bouw van de nieuwe stadions is -""r 183

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 183