weken nodig voor de kleien koppen kunnen worden overgedragen aan de mould-shopwaar er een gipsen mal van wordt gemaakt. Een mal voor een kop bestaat uit ongeveer vijftien onderdelen, die met touwen bijeen gehouden worden. Terwijl aan de ene kant van de ruimte Frank en Ronald in het gips gaan, wordt aan de andere hard gewerkt aan Paus Johannes Paulus II. Tegelijk wordt een onthoofd lichaam met een enorme boezem binnengedragen. The Queen Mother has arrived. Een onooglijk zijkamertje van de mould- shop is het heiligdom van de Tussaud- studio's. Het is de waxroom, waar in de gipsen mal de hete was gegoten wordt. De kop ligt omgekeerd in een bak water, de was gaat er via een in de 'slokdarm' gestoken trechter in. Even laten stollen, gips eraf en klaar. Het procédé is eenvoudig en beproefd, de uitvoering vergt grote precisie en het resultaat? Voor de leek een tegenvaller. Waar de kleien koppen een grote gelijkenis vertonen met het origineel en zelfs een zekere levendigheid uitstralen, staren de wassen versies kil en kaal in het niets. Het zijn onmiskenbaar Ronald en Frank, maar ze hebben iets lugubers. Het zijn vroeg-oude jongens. Er moet nog heel wat aan gedaan worden. Te jong In de hair coloring room worden de gezichten ingekleurd, Met olieverf, want het haar moet gewassen kunnen worden. Het implanteren van het haar is een tijdrovende klus. Stuk voor stuk worden de haren in de kale schedels gestoken, wat per kop een maand vergt. Intussen worden in het ogenkamertje de irissen geschilderd. Eén oog kost tien uur. Elders in het gebouw, dat met zijn overal rondslingerende ledematen, koppen, schetsen, tubes verf en potten penselen een mengelmoes is van anatomisch lab en kunstenaarsatelier, wordt in het kledingatelier bemerkt dat de shirts van de broers verwisseld zijn. Het uit- en weer aantrekken ervan is geen sinecure, want een wassen beeld werkt niet mee. Gelukkig zijn armen en benen demontabel. Wanneer geconstateerd wordt dat de rode baan van het shirt door het hagelwitte broekje heenschijnt, rijst de vraag of ze eigenlijk een onderbroek zouden moeten dragen. En men vraagt zich af op welke mouw het Champions-League-embleem genaaid moet worden. Op maandag 14 april, vier dagen voor de onthulling, vliegt Elvire van Belle voor het laatst naar Londen om het resultaat van de maandenlange inspanningen te bekijken. De schrik slaat haar om het hart. Tot haar ontzetting moet ze vaststellen dat de beelden niet lijken. Ze zijn te jong. Nu weer te jong. Nadere beschouwing brengt de oorzaak aan het licht. Het haar is te lang. Ze zijn te Amerikaans, te weinig Amsterdams. In allerijl worden afspraken gemaakt met Frank en Ronald. De volgende dag worden de beelden overgevlogen en op woensdag zitten de broers, met hun kop in was, ieder bij hun eigen kapper, die het kapsel in het juiste model brengt. 'De bal is als zachte was als die voor hun voeten ligt. Ze strelen en penselen de bal, boetseren kunstwerkjes op het veld,' speecht David Endt een dag later bij de onthulling van de wassen beelden van 'de aanstaande recordinternational en de Houdini van de zestien meter'. In al hun aardse, bijna-echtheid staan ze daar, Frank leunend op de schouder van Ronald, beide gehuld in net iets te schone shirts, waarvan de rode baan door het witte broekje heenschijnt. Ontspannen poseren ze nog even voor de fotograaf, zo hollen ze het veld in, klaar voor de aftrap. Het is dat Tussaud in Londen die ene, hemelse truc nog niet onder de knie heeft, anders kon Arsenal alsnog zijn zin en twee De Boertjes krijgen. 180 AJAX MAGAZINE JUNI 1997

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 180