Total Ca Foto: Louis van de Vuurst maken de mannen die zich volgens de brochure van PW bewegen in 'een branche met zo veel grijze tinten' vooral nuttig in de rust en na de wedstrijden. 'Voor ons was het gewoon zaak om wat meer binnen de Amsterdamse markt binnen te dringen en gebleken is dat je dat doel prima kunt bewerkstelligen bij Ajax. Sinds een aantal jaren hangt er een groot aantal bedrijven rond Ajax, met één ding gemeen: hart voor de club. Voor ons is het er dan ook prettig toeven en het heeft ons al veel nuttige contacten opgeleverd.' En daar is het de sponsor uiteindelijk allemaal om te doen. Ook Koolstra heeft gezien dat het voetbal langzaam maar zeker verandert. Hij begrijpt de kritiek die de 'gewone' supporter achter het doel heeft op de mannen in pak die met een glaasje Chablis en een bitterbal met een half oog of nog minder de wedstrijd aanschouwen. 'Een tijdje geleden was die documentaire van Zembla op tv over de cultuur in de skyboxen. Daar kon je goed zien dat voetbal in de afgelopen tien jaar veranderd is van een volkssport tot echt entertainment, ook voor het bedrijfsleven. Sponsors zijn nu eenmaal onmisbaar voor een club, maar ik kan me voorstellen dat mensen zich ergeren aan luidruchtige toeschouwers in de skybox. Voor de goede orde: wij hebben er mede daarom voor gekozen om geen box te nemen. We hebben onze business-seats en dat is voor ons en de relaties meer dan voldoende.' Onschatbare waarde Het jaarlijkse hoogtepunt voor de PW- familie is de kindermiddag met de Ajacieden. Net als in 1995 werd er vorig jaar op een zomerse dag in juni in de Meer een aantal activiteiten georganiseerd louter voor de kinderen van Price Waterhouse- medewerkers en kroost van een aantal relaties. Het idee kwam uit de hoge hoed van Ajax' commercieel manager Daan van der Burg en is inmiddels niet meer weg te denken. Volgens Koolstra verheugen de PW-kids zich nu al weer op de volgende dag. 'Echt, ze liggen er nachten van wakker als ze weten dat ze een middag bij Ajax rond mogen lopen. Het is ongelofelijk hoezeer de club tot de verbeelding spreekt.' Onder leiding van Arnold Scholten en Fred Grim speelde de jeugd van de accountants na een uitgebreide warming up een wedstrijd op het hoofdveld van de Meer. Voorafgaand aan de sportieve activiteiten stond een rondleiding op het programma. De dag werd afgesloten met een fotosessie, zodat menig PW'er nu een foto met kind en kampioensschaal in huis heeft hangen. 'Naast het bezoeken van wedstrijden is de kindermiddag iets van onschatbare waarde. PW heeft het geluk gehad dat we met onze neus wat betreft de sponsoring echt midden in de boter zijn gevallen. Vanaf het moment dat we zijn gaan sponsoren heeft Ajax uitstekend gepresteerd - zonder dat daar overigens een relatie tussen bestaat -, wat voor ons vanzelfsprekend prima is. Een ander voordeel dat we vooraf toch niet zo verwacht hadden, is de weerslag van sponsoring op het personeel. De werknemers van PW lopen na een overwinning van Ajax echt zo trots als een pauw door het gebouw. Ze praten erover met klanten en met elkaar en zeker na het winnen van een grote prijs is het prettig te vertellen dat je Ajax sponsort. Ik verbaas me er dan ook zeer over dat er nooit een ander accountantskantoor is opgestaan om Ajax te sponsoren.' Relatie voor langere tijd Kwaliteit trekt kwaliteit aanzegt de brochure van PW niet voor niets. Koolstra ziet wel meer parallellen tussen de accountants en hun cliënten en de relatie met die bijzondere klant uit de hoofdstad. 'Ook voor wat betreft sponsoring gaan we uit van een relatie voor langere tijd. Het heeft geen zin om even snel iets op poten te zetten om daarna weer te vertrekken. Dat werkt niet bij een relatie tussen mensen, en evenmin in het bedrijfsleven. Zoiets heeft tijd nodig om te groeien. Maar misschien worden we nu wel erg filosofisch. Wat ik bedoel te zeggen, is dat ons uitgangspunt is om Ajax lange tijd te steunen. Nu pas merk je echt dat iedereen elkaar goed begint aan te voelen, ook de sponsors onderling. Er is tijd voor nodig om zoiets te realiseren.' Juist vanwege het emotionele aspect en de mate van exposure van een club als Ajax heeft Price Waterhouse ervoor gekozen om een voetbalclub te sponsoren. Hoewel Koolstra het ermee eens is dat sponsoractiviteiten op het culturele vlak op het eerste gezicht meer voor de hand liggen. 'Het enige wat we naast voetbal doen, is golf, maar dat is erg kleinschalig. Een grote tentoonstelling of een culturele instelling heeft gewoon minder uitstraling dan Ajax. Verder zijn, zoals ik al zei, voor ons de contacten na het voetbal minstens zo belangrijk als onze naam op een reclamebord, wat goed is voor de naamsbekendheid. Dat soort faciliteiten kan een culturele instelling gewoon niet bieden. En probeer mij maar eens te vertellen wat er mooier is dan met het Ajax-vliegtuig boven het Museumplein hangen, nadat Ajax de Champions League heeft gewonnen. Dat gevoel was echt ongelooflijk. Niet te beschrijven, niet in geld uit te drukken.' Zelfs niet voor een rasaccountant van Price Waterhouse. 212 AJAX MAGAZINE APRIL 1997

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 220