en adviseurs werken onder de vlag van PW, zijn de plaatselijke directeuren allemaal eigen baas. Ieder met zijn eigen cliënten, ieder met zijn eigen specialiteit. 'Daardoor zijn wij méér betrokken bij onze cliënten: hun belang is ook ons belang. Wat dat betreft is het wellicht het beste te vergelijken met een groot advocatenkantoor, waar volgens dezelfde structuur wordt gewerkt. Ook daar heb je meestal allemaal kleine bedrijfjes onder één naam.' Met het grote verschil dat het bij PW grotendeels draait om cijfers. Het controleren van jaarrekeningen, fiscaal- juridische adviezen, de begeleiding van fusies en overnames, voor Bart Koolstra en de zijnen is het gesneden koek. Met het grote voordeel dat PW werkt met zeer korte lijnen. 'De organisatie kenmerkt zich door de platte structuur, zodat de klanten direct contact hebben met hun accountants, zonder dat daar eerst nog een aantal stappen tussenzit.' Grijze tinten Maar vanwaar dan toch die interesse voor het voetbal? Zoals vaker kwam ook bij PW van het een en ander. Koolstra: 'In 1994, toen we Ajax als klant kregen, werd ons direct gevraagd of we geen interesse hadden in een sponsorship. Dat was dus al na de zwart-geldaffaire. We hebben erg goed moeten afwegen of het voor ons interessant was. Op het eerste gezicht hebben we niet direct iets te maken met de gemiddelde Ajax-supporter, die op een zondagmiddag lekker naar het voetballen gaat. Price Waterhouse levert tenslotte geen producten of diensten waar de consument mee te maken heeft. De accountancy is een puur business-to- business product, anders dan bijvoorbeeld Melkunie met de Ajax-vla. Hun doelgroep zit elke wedstrijd weer keurig op de tribune, beter dan dat kun je het volgens mij niet hebben.' Koolstra ziet Ajax dan ook meer als een podium om contacten te leggen. En dus #1 -4»' M Af. A7IMC ADD II 1QQ7 911

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 219