Gras Keuter vertelt dat Drijfhout om twee redenen sponsor van Ajax is. 'Ten eerste gaat het ons om positionering van het merk Philipp Bellini en ten tweede gebruiken we de sponsoring van Ajax voor relatiemarketing. We hebben er bewust voor gekozen om geen skybox te nemen, dat vind ik persoonlijk niks en ik denk dat het voor de relaties echter is als ze gewoon buiten zitten. Ik vind dat je het gras moet ruiken als je naar het voetballen gaat.' Samen met sales- en marketingmanager Richard Walraven heeft Keuter, mede dankzij de sponsoring van Ajax de naamsbekendheid van het merk Philipp Bellini in korte tijd flink zien toenemen. Voorwaar geen slecht resultaat. Een van de belangrijkste oorzaken van het feit dat de gemiddelde Ajacied de naam Philipp Bellini herkent, is het horloge- festival, dat tot de verhuizing naar de Arena bij elke thuiswedstrijd van Ajax plaatsvond. De bezoeker hoorde het deuntje van Jan Rietman, en wist dat het tijd was om zijn kaartje te controleren om te zien of er wellicht een uniek Ajax- horloge was gewonnen. Maar het 'Philipp Bellini... festival', met de klemtoon op de laatste lettergreep, is niet meer. Tot ongenoegen van Keuter. 'Zo'n soort actie is juist heel goed voor de naamsbekendheid van een merk. Maar met de verhuizing naar de Arena en het in gebruik nemen van de Nitstars was er geen plaats of tijd meer voor Philipp Bellini. Daarover ga ik dan ook snel met Ajax om de tafel zitten, want eigenlijk willen we het festival zo snel mogelijk terug.' Het is het enige beetje negatieve dat Keuter momenteel aan het sponsoren van Ajax kan ontdekken. 'Het mag duidelijk zijn dat we dik en dik tevreden zijn over de sponsoring. Wat voor ons vanzelfsprekend ook enorm belangrijk is, zijn de contacten met de andere Ajax-sponsors en de zakelijke relaties, die je voor en na de wedstrijden opdoet. Na verloop van tijd begint iedereen elkaar te kennen en het is nu eenmaal een feit, dat het in een prettige omgeving, zoals bij Ajax, ook prettig zakendoen is. En hoe verschillend al die sponsoren met al hun diverse producten ook zijn, ze hebben één heel belangrijk ding gemeen: hun liefde voor Ajax. Ik heb De nieuwe collectie: staal is het modenieuws dit voorjaar van nog niet één relatie die ik heb meegenomen naar Ajax, een negatief verhaal gehoord, zelfs niet als we hadden verloren!' De directie heeft er bewust voor gekozen om louter externe relaties mee te nemen naar een avondje Arena. 'Niet omdat ik het onze eigen mensen niet gun, integendeel, we zorgen er wel voor dat ze wat eenvoudiger aan kaarten kunnen komen, niet alleen voor de voetbalwedstrijden, maar als het kan ook voor de andere evenementen die in de Arena plaatsvinden. Het probleem zit hem vooral in de waarde van de wedstrijden. Als een bepaalde werknemer iets bijzonders heeft gepresteerd, dan zou je hem of haar mee kunnen nemen naar een voetbalwedstrijd. Maar Ajax - Feyenoord is dan bijvoorbeeld toch een heel andere koek dan, met alle respect, een duel als Ajax - RKC. Dan ben ik toch bang dat er alleen maar scheve gezichten ontstaan en dus gebruiken we de sponsoring niet als een intern beloningssysteem. Het is denk ik ook niet leuk om, als je dan eindelijk een keer naar Ajax mag, ons vervolgens wellicht te zien verliezen.' Wij-gevoel Keuter begint te lachen als hij geconfronteerd wordt met het door hem gebezigde 'ons'. Hoe zakelijk de overeenkomst ook, het 'wij-gevoel' zal altijd blijven. Eens een rood-wit hart, altijd een rood-wit hart. 'Als je al zo lang supporter van Ajax bent, dan ga je vanzelf wel over "we" en "ons" praten. Ik ga al naar Ajax sinds mijn elfde jaar. Sindsdien is er erg veel veranderd. Vroeger woonde ik in de Watergraafsmeer, heel dicht bij het Ajax-stadion en nu werk ik dicht bij Ajax. En zo moet je de relatie die ik met het voetbal heb ook zien. Zelf heb ik overigens nooit echt gevoetbald, maar dat hoeft geen belemmering te zijn om een club een warm hart toe te dragen. Ik doe veel aan hardlopen, dat is voor mij de ideale manier om eventuele spoortjes van stress weg te krijgen. Anders dan vroeger ga ik nu min of meer voor mijn werk naar het stadion, hoewel ik het nog altijd moeilijk vindt om sentiment van zakelijkheid te onderscheiden. Ik ben en blijf natuurlijk altijd een echte supporter die vreselijk baalt als Ajax verliest.' Toch is het de zakelijkheid die bij Keuter altijd zal overheersen. Drijfhout moet vooruit en daarbij is geen plek voor sentimenten. Vandaar ook dat het bedrijf niet alleen bij Ajax te vinden is. Keuter: 'Maar let wel: het is wel de enige club waar we echt sponsor van zijn. Het is namelijk zo dat we met een aantal andere clubs in de PTT-Telecompetitie, zoals PSV, Feyenoord, Volendam en FC Twente een licentie-overeenkomst hebben, waarbij wij gebruik mogen maken van hun logo. Ook voor deze clubs ontwerpen en produceren we, net als voor Ajax, bijvoorbeeld horloges en wandklokken. Maar ik kan je verzekeren dat je me daar minder vaak op de tribune zultt vinden. Die overeenkomsten zijn dus echt vooral zakelijk.'

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 217