van Drijfhout venture aangegaan met het Amerikaanse edelmetaalbedrijf Engelhard. Sindsdien behoort Drijfhout tot Engelhard-CLAL, een edelmetaalconcern dat wereldwijd actief is. Ruim 2.300 medewerkers zijn werkzaam in de vestigingen in meer dan vijftien landen in Europa, Noord- en Zuid- Amerika, Azië en Australië. Engelhard-CLAL/Drijfhout in Amsterdam is verantwoordelijk voor heel Noord-Europa en kent een viertal divisies: een industriële en platina-divisie, een tandtechnische en medische hoek, de divisie refining en chemie en de sieraden- en horloges-divisie, waaronder ook Philipp Bellini valt. Goud, zilver en platina De industriële en platina- divisies bepalen voor een belangrijk deel de omzet van Drijfhout. Deze tak van het edelmetaalconcern is gespecialiseerd in het ontwikkelen van producten uit goud, zilver en platina voor de industrie in de breedste zin van het woord. De industriële divisie levert in de eerste plaats producten bestemd voor de elektro- en de verbindingstechniek. Solderen van Drijfhout worden bijvoorbeeld gebruikt in de airconditioning-, verwarmings- en sanitaire industie. Ook worden materialen geleverd aan bedrijven op het terrein van de fijnmechanica en worden edelmetaalhalffabrikaten van Drijfhout toegepast in de ruimtevaart. Men zou dus kunnen zeggen dat mede dankzij het zilver van Drijfhout nieuwe werelden worden ontdekt in de ruimte. De platina-divisie ontwikkelt producten ontwikkelt voor toepassingen in onder andere de glas- en glasvezelindustrie. Glasvezels worden gebruikt voor isolatiedoeleinden en ter versterking van kunststoffen. Zo zouden een surfplank of plastic keukenstoel met de huidige stand der techniek niet geproduceerd kunnen worden zonder het gebruik van platina. Veel platina wordt verder gebruikt bij het maken van glas voor verlichting, kristalwaren en de buizen van televisietoestellen. De zogenaamde 'dental'-divisie richt zich op de mond. Wie in de spiegel in zijn mond kijkt heeft grote kans daarin vullingen aan te treffen afkomstig uit de tandtechnische en medische hoek van een Ajax-sponsor. Ook met door de tandarts aangebrachte kronen of bruggen kan dat heel goed het geval zijn. Deze divisie van Drijfhout verzorgt, in samenwerking met een gespecialiseerd fullservice dental-depot, voorts de inrichting van tandtechnische laboratoria. De divisie refining en chemie kent een handelsgroep, die zich in de eerste plaats bezighoudt met de aan- en verkoop van edelmetalen, hetzij voor eigen gebruik, hetzij ten behoeve van klanten. Ook kunnen particulieren bij Drijfhout terecht voor het beleggen in edelmetalen. Verder houdt deze divisie zich bezig met het terugwinnen van zuiver edelmetaal uit gebruikte edelmetaalhoudende producten. Daarnaast produceert deze divisie edelmetaalzouten, poeders en pasta's ten behoeve van tal van industriële bedrijfstakken. Zo is zilverpasta een belangrijke component om de de achterruitverwarming van een auto te kunnen laten functioneren. Een beter zicht met zilver derhalve. Exclusief topmerk De sieraden- en horlogedivisie van Drijfhout is bij de voetbalsupporters het meest bekend. 'Deze groep is nog het meest verwant met de activiteiten waar H. Drijfhout in 1927 mee startte,' vertelt Keuter. 'Dit is min of meer de basis van ons bedrijf. Van daaruit zijn we langzaam maar zeker gaan uitbreiden en zijn we gegroeid tot het edelmetaalconcern dat we vandaag de dag zijn.' Drijfhout vervult op het sieradenterrein een groothandelsfunctie. Het bedrijf levert een ruim pakket sieraden, horloges, fournituren, edelmetaalhalffabrikaten en gereedschappen aan de juwelier en edelsmid. Als enige in Nederland levert Drijfhout de unieke Ajax-horloges en de echt gouden en zilveren Ajax-sieraden. Tenslotte maakt Philipp Bellini, het exclusieve topmerk Zwitserse horloges dat Drijfhout voert, een belangrijk deel uit van deze divisie. Keuter: 'Philipp Bellini is het exclusieve topmerk Zwitserse horloges dat Drijfhout enige jaren geleden op de Nederlandse markt introduceerde. Op een gegeven moment zochten wij naar een mogelijkheid om Philipp Bellini onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Een nieuw merk krijgt pas echt voeten aan de grond wanneer je zorgt voor een goede naamsbekendheid. Dus toen Arie van Eijden naar me toekwam en vroeg of we wellicht samen meer konden gaan doen, zei ik tegen hem, dat ik dat wel zag zitten. Maar we wilden dan wel geld verdienen aan de naam Ajax, door het logo te gebruiken voor commerciële doeleinden. Met de toenmalige commercieel directeur werden de details besproken, waarna Drijfhout zich officieel sponsor van Ajax mocht noemen.'

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 215