Jordaan. 'De Domme Vink' is niet vernoemd naar een van de vele PSV'ers met een Ajax-verleden, maar naar de hoek van de Binnen Dommersstraat en de Vinkenstraat waar het etablissement gelegen is. Publiek figuur Omdat de Domme Vink op het afgesproken tijdstip nog gesloten is, gaan boekschrijvers en hoofdpersoon op zoek naar een café in de buurt. Dat is snel gevonden als er luid op het raam getikt wordt van het eerste het beste waar we langslopen. De trainer is herkend. Het café blijkt de thuishaven van een groep F- siders, die blijkens de illustraties aan de wanden behalve voor Ajax ook belangstelling hebben voor Harley Davidsons. En voor oorverdovende, niet J bijster melodieuze muziek. De bloedmooie kasteleine, die met haar blote buik en zwarte make-up oogt als een twintigste- «J eeuwse Cleopatra, en de twee aanwezige o stamgasten schijnen er doof voor. Bob wordt begroet als een oude bekende. Eén voor wie het respect groot genoeg is om hem aan te spreken als 'mijnheer Haarms', maar die wel zo vertrouwd is dat hem de waarheid eens flink in het oor geschreeuwd kan worden. 'Die Feyenoorders moeten dood. Laten ze van de spelersbus afblijven. Ze kunnen ons toch aanpakken? Wij komen voor de gezelligheid.' Bobby Haarms is een publiek figuur. Hij laat zich de onstuimige hartelijkheid minzaam glimlachend aanleunen. Zo gaat dat met een Ajax-trainer, het is net als met de burgemeester. Ook die kan men, als hij in het openbaar verschijnt, ongestraft aan zijn mouw trekken en ongevraagd van advies dienen, maar je zegt wel 'mijnheer Patijn' 'U moet eens wat aan dat kolere-zooitje hier in de straat doen.' Cleopatra doet wat aan de nog lang niet lege glazen. Een van de stamgasten geeft een rondje voor mijnheer Haarms en de rest van de zaak. Men drinkt op Ajax. En op Tenerife, dat zich twee dagen eerder onsterfelijke roem vergaard heeft door Feyenoord uit te schakelen. En op mijnheer Haarms, die wijselijk zijn mond houdt. Feyenoorders, weet hij, moeten helemaal niet dood, al moeten ze ook niet de Ajax-bus aanvallen. En ook is het helemaal niet leuk als Nederlandse clubs uitschakeld worden, laat staan vernederd. Feyenoord en Ajax, en PSV en alle andere clubs moeten strijden - op het veld. En na een eerlijke strijd moet de beste winnen. En dat is bij voorkeur Ajax. We wilden na dit rondje eens opstappen, maar zo gemakkelijk gaat dat niet. De deur zwaait open voor een zoete inval die de decibellen in de zaak ruimschoots overstemt. De vier nieuwkomers zijn daas. De reis was lang, de overwinning zoet, het bier lauw maar overvloedig en wellicht dat een enkel stimulerend pilletje er ook nog aan te pas gekomen is. Maar de effecten daarvan beginnen af te nemen en alleen het weerzien met het thuisfront kan een laatste stuiptrekking van euforie bewerkstelligen. Dat het welkomstcomité wordt voorgezeten door niemand minder dan de revalidatietrainer zelf, mist zijn magische uitwerking niet. Zonder maar een vinger te hebben hoeven uitsteken heeft de goede beul de moegestreden reizigers in één klap weer helemaal wedstrijdfit. Een oerkreet klinkt en een goed gesprek kan beginnen. 'Geef mijnheer Haarms nog wat te drinken,' draagt Kobus - 'zeg maar Hooly Piet' - Cleopatra op. 'Wie ben jij eigenlijk,' klinkt het vervolgens meer provocerend dan belangstellend in de richting van een van mijnheer Haarms' begeleiders. Als Bob onthult dat wij journalisten zijn, wordt de sfeer grimmig. 'Jij gaat helemaal niks opschrijven.' Maar mijnheer Haarms voegt eraan toe dat wij zijn boek geschreven hebben, en dan is alles goed. 'Moet jij nog wat drinken van mij?' Zolang je me niet in elkaar beukt, vind ik het best, denkt de boekschrijver. 'Van jou altijd,' zegt hij. De sfeer kan niet meer stuk. We zijn weer thuis, we hebben gewonnen en we hebben hoog bezoek. Sterker nog: we gaan het bezoek de videoband van onze reis laten zien. Cleopatra zet de muziek uit, want Hooly Piet is inmiddels te schor om er nog bovenuit te kunnen komen. Hij verzorgt het commentaar bij de beelden van de trip naar Zürich, waar een overwinning op de Zwitserse kampioen Grasshoppers Ajax' AJAX MAGAZINE JANUARI 1997 207

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 207