is. Nou ja, ik had weinig te kiezen. "O, eh, sorry, eh, Lubbe we zijn Freek de Jonge vergeten." Kwam ik alsnog op de bank. Even later kreeg Sjaak een schop van Tom Egbers. Vloekend ging hij van het veld en kon ik erin.' Guus Haak staat rechtsback. Van der Lubbe werd een paar jaar terug als acteur ingezet voor een training van GAK- correspondenten. Haak was een van hen. 'Meneer Haak, ik heb u nog zien voetballen,' fluisterde Van der Lubbe hem tijdens het rollenspel toe. Twente-spelers Jan van Halsten Berthil ter Avest hebben, als trouwe bezoekers van concerten van De Dijk, een plaats op het middenveld verdiend. In hun kielzog komt, als hij kan, Youri Mulder wel eens mee, dus Youri staat in de spits. Naast vader Jan Mulder, die zulke mooie stukjes schrijft. Er zijn nog wat plaatsen onbezet. Sommige posities zijn overbezet. Eigenlijk moet Coen Moulijn de linksbuiten worden. Maar ja, Piet Keizer dan? 'Piet Keizer, prachtig. 1970, in de rust van de Europa-Cupfinale tussen Feyenoord en Celtic, stand 1 -1 werd hem gevraagd wat hij van de wedstrijd vond. Keizer, zwart leren jackie, ongeschoren: "Tot nu toe geen bijzondere wedstrijd. Er wordt slecht gevoetbald." Oeeehh, het gevloek uit Rotterdam was in Amsterdam hoorbaar.' O ja, en Bennie Muller natuurlijk. Bennie Muller, bij wie Van der Lubbe zijn shag kocht in de sigarenzaak op de Haarlemmerdijk. 'Zo'n zaak waar je, ook al kennen ze je niet, wordt behandeld alsof je hun liefste schoonzoon bent. "Dag jongen, hoe is het, wat moet je hebben?" Ik heb in 1988, tijdens het EK, over Bennie Muller gedroomd. Er was toen wat geklooi rond de linksbuitenplaats van het Nederlands elftal. Ik droomde dat ik bij Muller in de zaak kwam en dat hij tegen me zei: "Huub, jongen, je moet aan de bak.'" Kromme lijnen De linkshalf die om de hoek woont. Frits van Turenhout die op de radio de voetbaluitslagen voorleest. Weten waar de afkorting AGOW voor staat en wie De Zwarte Panter is. Een materiaalman die er maar niet in slaagt een rechte kalklijn te trekken. Een jongen die droomt ooit zo goed te worden als die linksbinnen van het eerste. Achter je club staan - niet alleen als ze landskampioen worden, maar ook als ze in de vierde klasse spelen. Voor Huub van der Lubbe is voetbal een langgerekte jeugdherinnering. Nostalgische liefde. Het gaat hem om de romantiek van het voetbal, om 'ongrijpbare en niet in munten te vertalen dingen als clubliefde'. Toen hij zelf nog speelde kon hij intens, heel intens, genieten van de onderlinge verbondenheid. Voetbal als afspiegeling van een klassenloze maatschappij. 'Ongeacht wat iedereen verder doet, is er die club die zorgt dat je bij elkaar hoort. Ik heb daar geleerd om te gaan met alle maatschappelijke lagen. Ik zat op school, maar er waren ook al jongens die werkten in de bouw of in een fabriek. Ik zag er voor het eerst mensen die op een andere manier hun geld verdienden dan m'n vader. Lang heb ik gedacht dat iederéén als boekhouder naar de zaak ging. Als je jong bent zijn dat enorme ontdekkingen.' Sinds de romantiek op ordinaire wijze wordt uitgevent nam zijn interesse langzaam af. Geld is te belangrijk geworden. Het gaat om reclame- en sponsorinkomsten; populariteit staat gelijk aan marketing. 'Ik begrijp best dat Ajax dingen als merchandising in eigen hand wil houden. Maar op een zeker moment worden die belangen groter dan het potje voetbal waar het allemaal om te doen was.' Nostalgie Tot z'n twintigste was Huub van der Lubbe een voetballer van de fanatiekste soort. Daarna nam muziek de plaats van voetbal over. Toen hem vorig jaar werd gevraagd een toneelstuk over voetbal te schrijven, gaf dat gelegenheid te graven in zijn eigen verleden. 'Ik heb de laatste twintig jaar nauwelijks een bal aangeraakt. Maar als jongen was het een belangrijk onderdeel van mijn leven. Alles draaide om voetbal. Hoe intens ik dat toen heb beleefd, kwam weer boven toen ik dat stuk schreef.' Veldheren, dat van september tot begin november op diverse plaatsen in het land werd opgevoerd, is een soort plakboek waarin de voetbalautobiografie van Huub van der Lubbe de rode draad is. Om het stuk een actuele waarde te geven werd ook gebruik gemaakt van dialogen uit het onovertroffen 'Feyenoorddagboek' van Hugo Borst, dat verscheen als special van het voetbaltijdschrift Hard Gras. Het resultaat is een collage van nostalgie en parodie. Soms ontroerend, vaak om te AJAX MAGAZINE JANUARI 1997

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 195