hetzelfde is als de andere club-vla's, veruit het beste verkocht.' Maar liefst vijfenvijftig procent van alle verkochte pakken bleek Ajax-vla te zijn, op grote afstand gevolgd door de zuivel van de Rotterdammers. 'Het slechtst verkoopt de PSV-vla. Het lijkt erop dat die club alleen in Eindhoven en omstreken populair is. Maar zelfs daar was het tussen PSV en Ajax fifty-fifty.' Speerpunt De verkoop van de drie club-vla's werd een groot succes. In totaal werd er 1,5 miljoen liter verkocht, veel meer dan in eerste instantie was verwacht. Reden voor Melkunie om het assortiment uit te breiden met drinkyoghurts, zodat de Ajax- supporter nu ook deze zuivelvariant in de supermarkt tegen kan komen. Met de drinkyoghurts denkt Melkunie, meer dan met de normale zuivelproducten, in de Arena aan het goede adres te zijn. Voetbalwedstrijden worden immers vaak door jongeren bekeken en jongeren zijn bij uitstek de doelgroep voor drinkyoghurts. Franke: 'En dan is het uiteraard de bedoeling dat juist zij de Melkunie - boarding zien. En dat kan haast niet missen, want door het nieuwe systeem, waarbij de sponsors afwisselend te zien zijn door rotatie-borden, denken we dat de uitingen veel meer opvallen dan voorheen.' Voorlopig ziet Melkunie voetbal, en dan in het bijzonder een aantal eredivisieclubs, als belangrijkste speerpunt in het sponsoringbeleid. Aan het Nederlands elftal wordt voorlopig niet gedacht. 'De aandacht die je bij Oranje krijgt als subsponsor is vaak marginaal, zeker in vergelijking met de hoofdsponsor. En daarbij komt dat het Nederlands team sporadisch in de picture staat, terwijl alle ogen bijna dagelijks op Ajax gericht zijn.' Aan iets net zo Hollands als melk, volkssport schaatsen, gaat Franke dus ook voorbij. 'Schaatsen is maar een korte periode in het jaar actueel en bovendien komen er weinig jongeren bij aan bod. Wat dat betreft zitten we in de Arena beter.' Over datzelfde stadion zijn de mensen van Melkunie overigens meer dan tevreden. Franke: 'Je ziet dat Ajax meer en meer een echt bedrijf wordt. Met alle faciliteiten en mogelijkheden in de Arena zal dat alleen meer sterker worden. Ajax verandert steeds meer van een voetbalgerichte naar een klantgerichte organisatie, waarbij de toeschouwers echt gezien moeten worden als klanten en niet zomaar als passanten die af en toe een wedstrijd komen kijken. Net als bij de Melkunie moet Ajax ervoor zorgen dat de consument steeds weer terugkomt.' AJAX MAGAZINE JANUARI 1997

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 186