Het is immers niet die andere grote brouwer, nog wel uit de hoofdstad, die de Arena-bezoekers van bier voorziet. 'Nooit meer regen, nooit meer kou, maar altijd Grolsch in de Amsterdam Arena' luidt in de advertentiecampagne de trotse slogan van het biermerk. Maar dat is nog niet alles. De Enschedese brouwer had tijdens de totstandkoming van de Arena meer dan eens contact met de directie van Ajax, met als gevolg dat Grolsch zich naast bierleverancier van de Arena dit seizoen voor het eerst ook sponsor van Ajax mag noemen. 'Wat sponsoring betreft hebben we het dus ineens een stuk drukker gekregen,' vertelt Paul Mulder. 'De afgelopen jaren zijn we veel meer aan sportsponsoring gaan doen. Zo zijn we sinds 1995 hoofdsponsor van het Grolsch Open, zeg maar het vroegere Melkhuisje, de internationale tenniskampioenschappen van Nederland, die toen voor het eerst in Amsterdam werden gespeeld. Verder zijn we ook hoofdsponsor bij een aantal topsportevenementen in de regio waar de brouwerij gevestigd is, zoals de Military Boekelo, CSI Twente in Geesteren en de APM Games in Hengelo.' Twee dagen bedenktijd Het contract met de Arena kwam op een ietwat vreemde manier tot stand. Als Amsterdamse brouwer was Heineken in eerste instantie het aangewezen bedrijf om op te treden als founder van de Arena. Door allerlei oorzaken, waarover de betrokkenen niets vermeld wensen te zien, toonde Heineken zich niet geïnteresseerd genoeg, waarna een zware delegatie met onder andere de voormalige wethouder Louis Genet direct naar de concurrent toog. Grolsch had niet meer dan twee dagen bedenktijd nodig om 'ja' te zeggen tegen de Arena-deal, met alle gevolgen van dien. Want toen Grolsch bereid bleek de Arena van bier te voorzien, was het vervolgens de beurt aan sportcomplex de Toekomst. Ook daar kunnen bezoekers zich laven aan Grolsch. De contacten met Ajax waren inmiddels zo intensief gewor den dat een co-sponsorschap een voor de hand liggende volgende stap was, waardoor Grolsch nu naast sponsor van FC Twente en PSV ook sponsor van Ajax is. Mulder begrijpt dat het sponsoren van meerdere voetbalclubs op het eerste gezicht AJAX MAGAZINE JANUARI 1997

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 180