Foto: Louis van de Vuurst aanwezig. En uiteraard is ook presentator Roeland Kooijmans van de partij. Kortom, volle bak op het kantoor van IDtv. Tijdens de vergadering wordt er tevens in spanning gewacht op de kijkcijfers. De Veronica Omroep Organisatie is immers een puur commerciële omroep, waar geld verdiend moet worden. En met een groot aantal kijkers worden de reclameblokken rondom het programma een stuk interessanter voor de adverteerders, waardoor Veronica weer wat geld kan verdienen. Melissen: 'Momenteel zitten we wat betreft het aantal kijkers in een opgaande lijn. De laatste weken kijken er ruim vierhonderdduizend mensen naar het programma. Het is nu dus zaak om deze lijn vast te houden. Veronica streeft naar minstens een half miljoen kijkers per week, zodat we nog genoeg te doen hebben. Maar het is wel belangrijk dat ze inzien dat een voetbalprogramma niet zomaar een miljoen mensen trekt. Dat is ook een beetje de fout van Sport7 geweest. Daar dacht men dat de consument toch wel naar de tv kijkt zolang er voetbal wordt uitgezonden.' Terwijl de vergaderkamer langzaam verandert in een rookhol, borrelen de ideeën voor het volgende programma langzaam boven. Ideetjes en wilde plannen zat, alles is uiteraard afhankelijk van de medewerking van de hoofdrolspelers, de Ajacieden. Hoewel het de laatste weken een stuk beter gaat, is er volgens Melissen nog geen sprake van een ideale situatie. 'Omdat we elke week een programma maken, werken we met heel strakke schema's waarbij een dag vertraging fataal kan zijn. Zeker in het begin was het voor de spelers en de technische staf enorm wennen om met ons samen te werken. Ik verbaas me er iedere dag weer over hoeveel pers er aanwezig is bij Ajax.' Voor de IDtv'ers is het daarbij extra vervelend dat het bij de mannen van Van Gaal allemaal nog niet al te soepeitjes verloopt. Met als gevolg dat de spelers na een verliespartij of persoonlijke tegenslag even geen zin hebben in gezeur van journalisten. Hoe Ajax-gezind ze ook zijn. Juist daarom produceren de makers op de redactievergadering een enorme lijst met eventueel te 'schieten' items. Elke week valt er wel een aantal af. Of het nou komt door blessures, interlands, Europa- Cupwedstrijden of welke andere verplichten ook maar. Ondanks de grote druk waaronder 'Ajax!' elke week gemaakt wordt, is er nooit sprake van geweest dat het programma in plaats van elke week eens in de twee weken zou worden uitgezonden. 'Dat geeft ons wel wat meer lucht, maar voor de actualiteit is het dodelijk. Je kunt, met alle media die er tegenwoordig zijn, een week na dato niet nog eens met een wedstrijd van Ajax komen. Dan ben je gewoon te laat en dat werkt niet,' aldus Melissen. Artis Een van de items die een aantal weken geleden op het scherm kwam, was het onderwerp met Peter Hoekstra in de dierentuin. Na een dagje Artis werd pas goed zichtbaar waarom de ploeg van 'Ajax!' zo veel medewerkers telt. In het kielzog van de op krukken lopende voetballer togen de volgende mensen naar Amsterdam-Oost: een cameraman, een geluidsman, item-regisseur Daniëlle van Veeren en Roeland Kooijmans. En terwijl het weer bijna Siberische vormen aannam, liep de frêle linksbuiten gedwee van kooi naar kooi, via de leeuwen, de roofdieren en de uilen naar het uiteindelijke doel: de zeehonden die Hoekstra eigenhandig mocht gaan voeren. Uiteindelijk resultaat: de reeds vooraf bepaalde drie minuten televisie. Geen seconde meer of minder. AJAX MAGAZINE JANUARI 1997

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1997 | | pagina 159