Foto's Louis van de Vuurst
Opeis het prima, de spelers moesten echter
flink wennen. Eindelijk hoefden ze zich
eens niet aan regels te houden, mocht er
flink doorgereden worden zonder dat er
ook maar één verkeerslicht hinderlijk in de
weg stond. Het viel op dat vooral de
jongere spelers moeite hadden zich in te
houden. Reuser, Musampa en Wooter
dachten het klusje wel even te klaren en
spoten weg, om aan de finish met een
teleurstellende tijd geconfronteerd te
worden. De Opeis vlogen meermaals uit de
bocht, waarna er bij het corrigeren veel tijd
verloren ging. Ook Edwin van der Sar
verkeek zich op de slalom. 'Snel beginnen,
snel eindigen' was zijn motto. Ook Sar
moest echter veelvuldig corrigeren,
waardoor ook hij veel tijd verloor.
De instructeurs legden uit dat het bij de
slalom gaat om de vloeiende lijn van de
bochten, waarbij niet eens zoveel gas moet
worden gegeven. Om te voorkomen dat
het instructiecircuit zou veranderen in een
racebaan, werd niet al te veel aandacht
geschonken aan de snelste tijd. Van
Lennep benadrukte dat een snelle tijd niet
het meest belangrijke is. 'Het gaat erom,
dat de spelers ook in moeilijke situaties
vertrouwd raken met hun auto's.
Autorijden op zich is niet moeilijk. Alle
auto's zijn tegenwoordig voorzien van de
fraaiste snufjes, allemaal om het de
bestuurder nog beter naar de zin te maken.
Stuurbekrachtiging, ABS, noem maar op.
Het gaat erom hoe de reactie vam de
bestuurder is in niet alledaagse situaties.
Die proberen we hier zo natuurgetrouw
mogelijk na te bootsten.'
Certificaat
Na het laatste onderdeel toonden de
instructeurs zich meer dan tevreden over
de bijzondere cursisten. Van Lennep: 'Ik
had eerlijk gezegd ook niets anders
verwacht. Het zijn stuk voor stuk jonge,
fitte mensen die de hele dag bezig zijn met
hun reactiesnelheid en snel handelen in de
meest uiteenlopende situaties.'
Na afloop van de dag kregen de 'coureurs'
van Van Lennep een certificaat uitgereikt,
waardoor Mariano Juan zijn eerste
Nederlandse diploma ook weer binnen
heeft. Tevens kreeg de selectie en de
technische staf van Opel de sleutels van de
nieuwe auto's overhandigd. De 'oude', die
bij de rijvaardigheidstraining nog even
flink op proef werden gesteld, mochten
weer worden ingeleverd. Een nieuw
seizoen betekent voor de Amsterdammers
immers ook een nieuwe auto. Het
wagenpark van de Ajacieden ziet er met de
hagelnieuwe Vectra's, Calibra's, Corsa's en
Omega's in ieder geval weer fraai en
verzorgd uit. En minstens zo belangrijk: ze
zullen dit seizoen worden bereden door
getrainde chauffeurs.