veel belangrijker dan de locatie. Staand in
zee heeft hij nog altijd vaste grond onder
de voeten."
Nwankwo Kanu
"Geïnspireerd door een Afrikaanse
kunstenaar heb ik ervoor gekozen om een
soort Afrikaans beeld van Kanu maken. De
kracht van muziek, dans en magie speelt
voor mij bij hem een belangrijke rol. Een
magische pop in de hippe westerse wereld.
Afrikaanse kleuren in de achtergrond in
een westerse vlakverdeling. Verder werd hij
vergeleken met 'Foxy Foxtrot en zijn
elastieken benen'. Ik vond Kanu
onnavolgbaar. In die tijd was hij hier nog
niet zo lang en volgens mij is het voor hem
een vreselijke cultuurschok geweest toen
hij hier in het kleine, koude Nederland
terechtkwam."
Een 'menselijk staatsieportret' in de maak.
Winston Bogarde
"Eén ding is zeker. Ik heb alle spelers met
respect behandeld. Ook Winston Bogarde.
Als iemand negatieve ideeën heeft over zijn
portret, dan begrijpt diegene de persoon
Bogarde niet. Ik vind het een vorm van
discriminatie en jaloezie gebaseerd op
vooroordelen. Waarom zou Winston
Bogarde niet mogen laten zien wie hij is en
de rest van de spelers wel? Veel mensen die
ik over het portret gesproken heb, vinden
de foto mooi. Ik vind het erg te waarderen
dat Winston Bogarde openlijk heeft
verklaard dat hij de foto mooi vindt. Je
moet het lef maar hebben om eerlijk voor
je mening en je lichaam uit te komen. Ik
heb er eerst goed over nagedacht voordat
ik de foto maakte. Ik wil hem niet
belachelijk maken door hem zo in het
goud te leggen. Hij heeft een heel schoon
lichaam en hij houdt van goud. Wat is
daarop tegen?"
Finidi George
"Voor mij is Finidi George altijd een
juweel geweest. Hij beweegt zich soepel en
statig als een panter. Door zijn sierlijkheid
kreeg ik het idee om hem als een soort
balletdanser voor te stellen. De
achtergrond is wit om een duidelijke link
naar westerse 'fashion' te hebben. Verder is
het de zwarte panter in de witte wereld.
Het wit is ook veel rustiger dan bij de
drukke kleurrijke achtergrond van de foto
van Kanu. Finidi heeft zich volgens mij
ook veel sneller en gemakkelijker
aangepast. Kanu zat volgens mij nog altijd
met zijn hoofd in Afrika. Finidi is voor mij
introverter en Kanu extra verter."
Sonny Silooy
"Ik werd speciaal door David Endt
gevraagd om Sonny Silooy te portretteren.
Ikzelf had niet aan hem gedacht omdat hij
nooit speelde. Nadat ik me in hem had
verdiept, bleek hij eigenlijk een soort
model-Ajacied. Hij is al van de tweede
generatie en speelt al meer dan twaalf jaar
bij Ajax. Hoewel hij al wat ouder is, vond
ik Silooy toch heel jongensachtig. De
manier waarop hij dingen zegt. Altijd heel
aanwezig, gemakkelijk in de omgang en
met veel humor. De foto gaat ook over de
jeugdige Ajax-romantiek. Het is het
traditionele jongensportret, van de naar
Ajax verlangende jongen. Zijn blik is heel
dromerig en als het ware terugkijkend naar
het verleden. De bloem, die Molukse
mannen traditioneel achter hun oor
dragen, is tegelijkertijd een symbool van
vergankelijkheid.
Edwin van der Sar
"Ik wilde iets humoristisch' met Edwin van
der Sar doen. Hij heeft erg droge humor.
Als je iemand in een totaal contrasterende
situatie zet, wordt het al gauw filmisch. Ik
wilde het beeld zo fictief maken dat het erg
ongeloofwaardig zou worden. Van der Sar
is de belangrijkste verdediger en heeft een
grote verantwoordelijkheid. Hij heeft een
heel heroïsche functie. Hij houdt van
humoristische en romantische films, en
ook vanwege het feit dat normen en
waarden voor Van der Sar heel belangrijk
zijn, ben ik uitgekomen bij Robocop. Hij is
een soort moderne ridder. Het vuur achter
hem is de strijd. Het kind staat symbool
voor het goede, het positieve. De naakte
onschuld tegen het koude harde staal van
het harnas van Supersar."
Louis van Gaal
"Louis van Gaal is onontbeerlijk in de serie
omdat hij het brein achter de ploeg is.
Volgens mij zou het Ajax 1 van vandaag de
dag zonder hem niet bestaan. Hij is de
vaderfiguur en heeft de jongens als het
ware opgevoed. Zonder Louis van Gaal is
de serie niet compleet. Het moest een
eerlijk portret worden van Louis van Gaal
als mens. Een menselijk staatsieportret.
Het is een reactie op de wijze waarop Van
Gaal in de media gezien wordt, hard en
disciplinair. De bedoeling is dat
waardigheid en warmte in het portret terug
te vinden zijn. Op de achtergrond rotsen,
water, lucht. Het natuurlijke element vind
ik ook schoon bij Louis van Gaal, omdat
het zo'n extra menselijke waarde geeft."
Met het portret van Louis van Gaal was de
serie compleet en het project voltooid.
Maar de fotografe koesterde een wens:
"Het liefst zou ik een heel mooie expositie
van dit project willen verzorgen. Het lijkt
me waanzinnig om ieder beeld op zijn
eigen specifieke wijze te kunnen
presenteren. Sommige heel groot en
andere weer heel subtiel. Winston Bogarde
bijvoorbeeld heel klein en intiem en de
gebroeders De Boer als tafel omdat je
alleen op die manier de foto goed kan zien.
Reiziger zou ik willen presenteren als grote
lichtbak en Overmars met een zware
klassieke lijst. Zo heb ik voor ieder portret
al een vorm bedacht."
Die expositie komt er waarschijnlijk wel,
maar pas over een tijdje. Tot het zo ver is
gaat Wanda Tuerlinckx door met haar
eigenzinnige, onverwachtse, symbolische
en steeds prachtige spelersportretten.
71
A I AY M AT.A7IMC IIIMI1QQ/T