Foto Wanda Tuerlinckx
cliché uit de wereld van de pulpbladen
natuurlijk, maar ik vond dat ik er iets mee
moest doen. Dan ontkracht je het al snel.
Hij werd volgens mij nogal achtervolgd
door jonge meisjes. Als contrast wordt hij
daarom in het casino omgeven door
verschillende typen vrouwen. Ik heb er een
echtpaar ingebracht om wat meer sfeer en
verhaal in de foto te krijgen. Anders zou de
aandacht te veel op Overmars en de
vrouwen zijn komen te liggen. Ik heb
gekozen voor een James Dean-achtige,
afwezige, mijmerende uitstraling, omdat
hij in die tijd zo op mij overkwam. De foto
is een verhaal over kijken en bekeken
worden. Overmars is eigenlijk de enige die
daarin niet geïnteresseerd is. Die heeft
duidelijk andere dingen aan zijn hoofd."
Jari Litmanen
"Jari Litmanen is voor mij puur Finland.
Heel bescheiden en terughoudend. Ik zie
hem nog zitten staren op een barkruk in
het spelershome. Heel mysterieus en
romantisch, maar ook heel gedreven. Met
een Finse vlag wapperend door een
windmachine op de achtergrond en in een
lange zeemansjas van het Waterlooplein,
die ik helemaal brons gespoten had, staat
Jari op zijn sokkel. Ik had zijn gezicht ook
brons geverfd. Hij moest als een standbeeld
trots tegen de wind in staan. De introverte
Finse held in het nachtelijke Finse
landschap. In die tijd ben ik samen met
ontwerper Leander Lammertink begonnen
met het digitaal manipuleren van de foto's.
In het Ajax Magazine is het beeld een
beetje te donker en te hard geworden.
Verder moeten de kleuren zachter worden.
Het lijkt net suikergoed en dat is niet de
juiste sfeer. Ik wil de foto in de toekomst
nog een beetje bijwerken. Eigenlijk moet
het beeld wat kleiner, als een soort
stripplaatje, gepresenteerd worden."
Michael Reiziger
"Reiziger vond ik echt een schatje. Heel lief
en recht door zee. Een open
persoonlijkheid, die doet wat hij moet
doen. Ik wilde laten zien dat het profiel van
Reiziger schoon en speciaal is. Hij heeft een
extravagant uiterlijk en ik vind dat hij daar
trots op moet zijn. Ik heb hem op een
esthetische manier gefotografeerd en ik
vind het een van de mooiste foto's uit de
serie. De pastelgroene achtergrond vond ik
in een boek over Afrikaanse maskers. Het
maakt het exotisch en ik vind de bruine
huidskleur prachtig passen bij dat lichte
groen."
Patrick Kluivert
"Patrick Kluivert vond ik indertijd een
goed voorbeeld van het jeugdige imago van
de club. Hij was nog zo'n jongetje toen ik
hem voor het eerst zag. Zo'n maagdelijk en
onschuldig zigeunerke, nog vol met
positieve energie. De vrijheid en de
evolutie worden gesymboliseerd door de
vlinder. Daarna heeft hij een hoop
doorgemaakt. Als je hem nu ziet lopen, is
het een wereld van verschil. Het portret
van Kluivert staat voor mij symbool voor
de overgang van jongen naar man. Ik vind
het bijzonder dat ik op dat moment dit
portret van hem heb kunnen en mogen
maken."
Danny Blind
"Danny Blind was eigenlijk een van de
eersten die ik heb ontmoet bij Ajax, maar
het heeft uiteindelijk lang geduurd voordat
het tij zo was dat ik hem kon portretteren.
Ik heb veel tijd nodig gehad om tot de
essentie van het portret te komen. Ik wilde
hem graag op het strand in zijn
geboorteplaats in zijn natuurlijk omgeving
in Zeeland portretteren. Mijn plan was om
hem gedeeltelijk in het te zand te graven,
met de zee op de achtergrond. Ik vond het
natuurlijke element en het blauw van de
zee en de lucht goed bij Danny Blind
passen. Ik had speciaal opgezette meeuwen
geregeld. Blind vond Zeeland veel te
ingewikkeld en de sessie werd voortdurend
uitgesteld. De meeuwen hebben wekenlang
werkeloos bij mij op een kast gestaan.
Uiteindelijk was het inderdaad te
ingewikkeld en is de abstracte eenvoud
A A A A A r~ A "7 I NI d II IKII 1QO/T
71