Jan Gaasterland: r the American way" mensen die bij de Arena betrokken zijn. Het Ajax-bestuur, Burgemeester en Wethouders, de deelraden, de sponsors, de bouwers en ga zo maar door. Dat is fascinerend. Wat ook leuk is, is het opbouwen van een hechte club mensen die hier werken en komen te werken. Ik heb nog nooit zoveel open sollicitaties gekregen. Veel mensen solliciteren omdat ze Ajax-fan zijn, maar dat is geen criterium. De meesten die hier in dienst zijn hebben geen specifieke stadionervaring, maar zijn wel goed op hun eigen gebied. Die stadionervaring is ook niet nodig, want we willen hier geen traditioneel stadion neerzetten. Ik was bij Nederland - Schotland in Birmingham. Een gezellig stadion, maar het publiek werd als slachtvee naar binnen geleid. Wij willen onze bezoekers luxe bieden. We gaan voor the American wayen wat mij betreft gaat een van de a la carte restaurants voor een Michelin-ster." State-of-the-art heet in het jargon de hoog waardige kwaliteit van de Amsterdam Are na. Voor Jan Gaasterland betekent dat niet alleen een bijzonder ontwerp, een perfecte uitvoering en een schitterende afwerking van het gebouw. "Ons imago moet meer be helzen dan een brok staal en steen dat op een bepaalde manier gevormd is. Natuurlijk is het een uniek gebouw, met die snelweg er onder, de parkeergelegenheid en het schuif- dak. De Amsterdam Arena is daarnaast ook uniek in de gedachte erachter. Het gebouw is de materiële uitkomst van wat de archi tect en de mensen die het project hebben opgezet voor ogen hadden. Er is ook een immateriële invulling. Essentieel is het mul tifunctionele karakter van de Arena. Het succes van Ajax speelt een belangrijke rol bij het welslagen van het project, maar ook wat eromheen gaat gebeuren. We onderzoeken de mogelijkheid om bij evenementen de be zoekers de hele dag gratis openbaar vervoer in Amsterdam te geven. Dat vergroot de be reikbaarheid, het is een stukje Amsterdam promotie en het is een goede milieumaatre gel. Bij de afritten van de snelwegen komen de eerste stewards al te staan. De mensen worden naar hun plaatsen begeleid. Ner gens beneemt een hekje of een paaltje het zicht op het veld. State-of-the-art betekent in de Amsterdam Arena: een topontvangst voor een topevenement in een topomge- ving." Spaarpotje Toch blijft er nog wel wat te wensen over. De trappen bijvoorbeeld zijn aan de stijle kant. Logisch, als het speelveld al negen meter boven maaiveld ligt, maar toch. "In de praktijk, als grote groepen mensen met elkaar naar boven of beneden gaan, zal het meevallen, maar inderdaad, je zou kunnen overwegen gebruik te maken van roltrappen. Dat is nu nog te duur, maar als het goed loopt kun je een spaarpotje maken. De financiële strategie is er steeds een geweest van prudent accounting: geen geld uitgeven dat er niet is." Voorzichtigheid leidde er begin januari 1991 toe dat in het oorspronkelijke ontwerp bezuinigingen werden aangebracht. Als gevolg van de Golfoorlog leverde de in december 1990 gestarte aandelenemissie niet het gewenste resultaat op. De geplande atletiekbaan werd geschrapt en het stadion kreeg een kleinere buitenomtrek. Tegen de tijd van het slaan van de eerste paal, op 26 november 1993, zag het er een stuk rooskleuriger uit. Voorafgaand aan het slaan van de eerste paal werden foundercontracten getekend tussen Stadion Amsterdam NV en Grolsch, Philips, PTT Telecom en de Bouwcombinatie. Het was langzaam op gang gekomen, maar toen het balletje eenmaal rolde, was er geen houden meer aan. De belangstelling voor de 54 skyboxen met ieder tien plaatsen was overweldigend. December 1994 waren ze uitverkocht, enkele maanden later de 1384 business- seats eveneens. Ajax was een hype, en de Amsterdam Arena niet minder. Niemand had kunnen voorzien dat er wachtlijsten voor seizoenkaarten zouden ontstaan. Ver voor de opening was het toch bepaald niet bescheiden opgezette stadion al uit zijn jasje gegroeid. In juni 1995 werd besloten tot het bouwen van een entreegebouw, vóór het hoofdgebouw en over de Burgemeester Stramanweg, waar onder andere het Ajax-museum, de Ajax Fanshop, een Grand Café en het ticket- office onderdak zullen vinden. Ongeveer tegelijkertijd werden op de bouwplaats vier niewe foundercontracten getekend met ABN/AMRO, Amsterdam RAI, Coca Cola en Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij. Door de massale er t

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1996 | | pagina 57