Jan Gaasterland:
r the American way"
mensen die bij de Arena betrokken zijn.
Het Ajax-bestuur, Burgemeester en
Wethouders, de deelraden, de sponsors, de
bouwers en ga zo maar door. Dat is
fascinerend. Wat ook leuk is, is het
opbouwen van een hechte club mensen die
hier werken en komen te werken. Ik heb
nog nooit zoveel open sollicitaties
gekregen. Veel mensen solliciteren omdat
ze Ajax-fan zijn, maar dat is geen
criterium. De meesten die hier in dienst
zijn hebben geen specifieke
stadionervaring, maar zijn wel goed op
hun eigen gebied. Die stadionervaring is
ook niet nodig, want we willen hier geen
traditioneel stadion neerzetten. Ik was bij
Nederland - Schotland in Birmingham.
Een gezellig stadion, maar het publiek
werd als slachtvee naar binnen geleid. Wij
willen onze bezoekers luxe bieden. We
gaan voor the American wayen wat mij
betreft gaat een van de a la carte
restaurants voor een Michelin-ster."
State-of-the-art heet in het jargon de hoog
waardige kwaliteit van de Amsterdam Are
na. Voor Jan Gaasterland betekent dat niet
alleen een bijzonder ontwerp, een perfecte
uitvoering en een schitterende afwerking
van het gebouw. "Ons imago moet meer be
helzen dan een brok staal en steen dat op
een bepaalde manier gevormd is. Natuurlijk
is het een uniek gebouw, met die snelweg er
onder, de parkeergelegenheid en het schuif-
dak. De Amsterdam Arena is daarnaast ook
uniek in de gedachte erachter. Het gebouw
is de materiële uitkomst van wat de archi
tect en de mensen die het project hebben
opgezet voor ogen hadden. Er is ook een
immateriële invulling. Essentieel is het mul
tifunctionele karakter van de Arena. Het
succes van Ajax speelt een belangrijke rol bij
het welslagen van het project, maar ook wat
eromheen gaat gebeuren. We onderzoeken
de mogelijkheid om bij evenementen de be
zoekers de hele dag gratis openbaar vervoer
in Amsterdam te geven. Dat vergroot de be
reikbaarheid, het is een stukje Amsterdam
promotie en het is een goede milieumaatre
gel. Bij de afritten van de snelwegen komen
de eerste stewards al te staan. De mensen
worden naar hun plaatsen begeleid. Ner
gens beneemt een hekje of een paaltje het
zicht op het veld. State-of-the-art betekent
in de Amsterdam Arena: een topontvangst
voor een topevenement in een topomge-
ving."
Spaarpotje
Toch blijft er nog wel wat te wensen over.
De trappen bijvoorbeeld zijn aan de stijle
kant. Logisch, als het speelveld al negen
meter boven maaiveld ligt, maar toch. "In
de praktijk, als grote groepen mensen met
elkaar naar boven of beneden gaan, zal het
meevallen, maar inderdaad, je zou kunnen
overwegen gebruik te maken van
roltrappen. Dat is nu nog te duur, maar als
het goed loopt kun je een spaarpotje
maken. De financiële strategie is er steeds
een geweest van prudent accounting: geen
geld uitgeven dat er niet is."
Voorzichtigheid leidde er begin januari
1991 toe dat in het oorspronkelijke
ontwerp bezuinigingen werden
aangebracht. Als gevolg van de Golfoorlog
leverde de in december 1990 gestarte
aandelenemissie niet het gewenste resultaat
op. De geplande atletiekbaan werd
geschrapt en het stadion kreeg een kleinere
buitenomtrek. Tegen de tijd van het slaan
van de eerste paal, op 26 november 1993,
zag het er een stuk rooskleuriger uit.
Voorafgaand aan het slaan van de eerste
paal werden foundercontracten getekend
tussen Stadion Amsterdam NV en Grolsch,
Philips, PTT Telecom en de
Bouwcombinatie. Het was langzaam op
gang gekomen, maar toen het balletje
eenmaal rolde, was er geen houden meer
aan. De belangstelling voor de 54 skyboxen
met ieder tien plaatsen was overweldigend.
December 1994 waren ze uitverkocht,
enkele maanden later de 1384 business-
seats eveneens. Ajax was een hype, en de
Amsterdam Arena niet minder. Niemand
had kunnen voorzien dat er wachtlijsten
voor seizoenkaarten zouden ontstaan. Ver
voor de opening was het toch bepaald niet
bescheiden opgezette stadion al uit zijn
jasje gegroeid. In juni 1995 werd besloten
tot het bouwen van een entreegebouw,
vóór het hoofdgebouw en over de
Burgemeester Stramanweg, waar onder
andere het Ajax-museum, de Ajax
Fanshop, een Grand Café en het ticket-
office onderdak zullen vinden. Ongeveer
tegelijkertijd werden op de bouwplaats vier
niewe foundercontracten getekend met
ABN/AMRO, Amsterdam RAI, Coca Cola
en Stichting Exploitatie Nederlandse
Staatsloterij. Door de massale
er t