De serie is bovendien mooi en inhoudelijk
rijk. Er komen zesentwintig delen uit, die
tot en met oktober 1996 tweewekelijks
verschijnen. Alleen, met 'compleet' bedoelt
uitgeverij Waanders dus niet: compleet.
Dat maar niet te letterlijk nemen. Een
compleet verhaal is immers niet te
vertellen. Dat zou zesentwintig boeken
kosten elk ter dikte van een Statenbijbel
(en daar staan weinig plaatjes in). Dan zou
je nog niet alles hebben verteld over het
verschijnsel Ajax, dat binnen en buiten de
hoofdstad maatschappelijk veel heeft
betekend. Oók cultureel, als je ermee
instemt dat cultuur meer is dan alleen de
'hogere' vormen van beschaving.
"Ziehier een cultuurhistorisch document..."
Woorden van die strekking sprak de heer
Waanders van Waanders Uitgeverijen bij
de officiële presentatie op 16 oktober
jongstleden. Hij hield deel 1 van de serie
omhoog en de vele tientallen genodigden,
die allen op de een of andere manier
hadden meegewerkt, keken bedachtzaam
toe.
Uitgeverij Waanders had zich nog nimmer
met sport bezig gehouden. Het bedrijf geeft
voornamelijk historische en kunstboeken
uit, waaronder catalogi van grote
tentoonstellingen van kunstwerken in
Nederland. Verder andere series van
cultuurhistorische aard, net zo opgezet als
de serie over Ajax. Zoals Ach Lieve Tijd
(over steden en regio's); ook, om maar wat
te noemen, een serie over de Tweede
Wereldoorlog en een over Kunst Kitsch.
Het idee erachter is duidelijk. Gewone
tijdschriften gaan op de oud-papierstapel.
Deze niet. Deze doe je in een verzamelband
en dan heb je een verzamelwerk.
Nu heb je ook een 'verzamelwerk' als je
veertig bevlekte servetten bundelt, of vijftig
folders van Hunkemöller-lingerie.
Toch ligt dit anders. Ten eerste is de
uitvoering luxueus en duurzaam. Ten
tweede is de inhoud niet alleen geschikt
om er even goed voor te gaan zitten, maar
ook zó historisch gedocumenteerd en
gevarieerd dat er uiteindelijk een (soort)
naslagwerk ontstaat.
Overvloedig beeldmateriaal
De eerste reacties zijn positief, zowel van
professionele lezers als van de gewone
liefhebbers voor wie Ajax - de Complete
Werken eigenlijk bedoeld is. In een
kwaliteitskrant als NRC Handelsblad stond
bijvoorbeeld naar aanleiding van het
verschijnen van deel 1 - over de spitsen -
een vriendelijk waarderend artikel van
recensent Guus Middag. Hij is
Neerlandicus en heeft er dus voor
gestudeerd. Je mag aannemen dat zo
iemand kwaliteit op waarde weet te
schatten.
Belangrijker nog is de overwegend
positieve reactie van de 'gewone' lezer. Er
valt te genieten van overvloedig
beeldmateriaal en informatieve, redelijk
hapklare teksten, verluidt het.
Het allerbelangrijkste is wat alle soorten
lezers moeten toegeven: dat iets als dit nog
niet bestond. Er is natuurlijk heel veel over
Ajax of aan Ajax verbonden personen bij
elkaar gepend, van matig tot uitstekend
gehalte, maar nog nooit op deze manier.
Wat is daar dan zo bijzonder aan?
Het bijzondere is, dat in zesentwintig
afleveringen even zoveel thema's op een
historische manier, dus van plusminus
1900 af, worden behandeld. Met een
nadruk op de laatste dertig jaar, enerzijds
omdat in die tijd de faam van de club
groeide en anderzijds omdat die jaren nu
eenmaal dichter bij onze beleving liggen.
Natuurlijk zijn ze bij Waanders niet alleen
idealistisch. Er moet ook een centje
verdiend worden. Daar is niets tegen, als de
liefhebbers er maar hun voordeel mee
kunnen doen.
Een paar voorbeelden van die thema's: de
spitsen, de leiders, de middenvelders (zo
passeren de meeste posities in het elftal de
AJAX MAGAZINE DECEMBER 1995
47