Geboren winnaars
Opel voelt zich thuis in de omgeving van winnaars en
kampioenen. Dat de automarktleider van Nederland, nu al bijna
28 jaar lang(!), daarbij een fijngevoelig neusje voor kwaliteit heeft,
bewezen de afgelopen halve finales om de Champions League. Van
drie van de vier ploegen in de halve eindstrijd - Bayern München,
Paris Saint Germain en AC Milan - is Opel hoofd- en shirtsponsor.
De uiteindelijke triomfator, Ajax ja, koestert al jaren het mede-
sponsorship van de autogigant.
Het verleden leert dat Opel allesbehalve een eendagsvlieg is op het
gebied van sportsponsoring. In 1984 begon Opel Nederland als
eerste bedrijf in Europa met shirtsponsoring, en wel bij Feyenoord.
De pioniers uit Nederland werden al snel gevolgd door hun Opel-
collega's uit België (Standard Luik) en Frankrijk (Bordeaux).
Inmiddels heeft sportsponsoring een gevestigde plaats in de
mediamix van Opel in Europa. Naast de hoofdsponsoring van
Milan, Bayern en PSG is het gigantische autoconcern medesponsor
van Ajax, Feyenoord, PSV en het Nederlands elftal. Bovendien is
Opel sinds 1986 sponsor van het Wereld- en Europees
Kampioenschap Voetbal. Vanzelfsprekend is het bedrijf ook in
1996 (EK in Engeland) en 1998 (WK in Frankrijk) weer van de
partij als sponsor.
Met een naamsbekendheid van over de negentig procent liggen de
sponsordoelen van Opel op een ander terrein. Hans Wilhelm Gab,
Vice President van het moederbedrijf General Motors Europa in
Zürich, verwoordt het als volgt: "Op deze manier wordt Opel
duidelijker herkenbaar voor het publiek, zelfs op de vele markten
buiten Europa. Met de betrokkenheid van ons bedrijf bij de EK en
WK zijn wij betrokken bij twee van de allergrootste
sportmanifestaties. Uiterst belangrijk gezien de verdergaande
internationalisering van Opel als wereld-automerk."
Dat Opel Nederland in clubverband bij Ajax terecht kwam behoeft
eigenlijk weinig uitleg. Zowel Opel als Ajax kunnen bogen op een
rijke traditie, doordrenkt met succes. Beiden staan al vele jaren
onafgebroken aan de top. En wat te denken van de belangrijkste
karaktertrekken van Opel Nederland: een dynamische uitstraling,
met een duidelijke toekomstvisie en voortdurende vernieuwing en
verjonging. Termen die ook in één adem met het instituut Ajax
worden uitgesproken.
Een blik op het parkeerterrein van Ajax, op een willekeurige
trainingsdag, zegt eigenlijk al genoeg. Waarbij het glimmende
wagenpark, veertig Opeis sterk, een al even grote verscheidenheid
heeft als de spelersgroep zelf. De Opel Astra, de Vectra en de
Omega, modellen waarmee Opel in het zakelijke segment van de
automobielmarkt een leidende rol speelt, ze staan er allemaal. Net
als de topmodellen op de particuliere markt, de Opel Corsa en de
spectaculaire Opel Tigra. Voor elke speler wat wils. En wie een
Ajacied soepeitjes het parkeerterrein van stadion De Meer ziet
opdraaien, is er meteen van doordrongen: Ajax en Opel, twee
geboren winnaars hebben elkaar gevonden.
PRESENTATIEGIDS AJAX '95 '96