LEASE ii CONCEIT
Paul Vedder:
Ajax en Leaseconcept
Gelijke fil<
Waarom gaan bedrijven sponsoren? De
geïnvesteerde bedragen zijn vaak groot en
het rendement is niet altijd direct
meetbaar. Toch besluiten de ook wat
relatief kleinere ondernemingen flinke
sommen geld uit te trekken om
bijvoorbeeld Ajax financieel te steunen.
Uiteraard met een bedoeling daar direct of
indirect voordeel mee te hebben. Iedere
sponsor heeft daar zo zijn eigen opvat
tingen over. Zo ook autoleasemaatschappij
Lease Concept. Een optimistisch verhaal
met een paar kritische kanttekeningen.
Vedder: "We hebben even tijd nodig gehad
om naar elkaar toe te groeien maar
inmiddels kijken wij er naar uit om iedere
veertien dagen naar Ajax te gaan. Straks, in
het nieuwe stadion, moet het allemaal
optimaal zijn. Ik ga er vanuit dat Ajax dat
goed regelt"
Lease Concept, een volle dochter van
ABN-AMRO Lease Holding NV en
ontstaan uit een aantal fusies, is thans de
vierde leasemaatschappij in Nederland. Zij
houdt zich uitsluitend bezig met het leasen
van -hoofdzakelijk- personenauto's en
bestel- en vrachtwagens; rechtstreeks aan
het bedrijfsleven of via ongeveer 250
dealers in Nederland. In totaal heeft het
bedrijf 17.500 auto's op de weg en daar
komt het zusje in Antwerpen, met 2000
auto's op de Belgische wegen, nog bij.
"Maar", stelt Paul Vedder wat bezorgd, "de
rek is er momenteel wel een beetje uit. De
groei is thans nul of misschien nog wel
daar onder. De oorzaak daarvan is dat veel
bedrijven de laatste twee jaar een wat
voorzichtig autobeleid hebben gevoerd. In
1995 zal dat zich verder stabiliseren maar
daarna komt de normale groei wel weer
terug"
Wanneer bent u met Ajax in zee
gegaan?
"Dat is nu ruim vier jaar geleden. Wij
begrepen dat Citroen het sponsorcontract
met Ajax niet zou gaan verlengen en dat de
club op zoek was naar een nieuwe
autoleverancier. Ieder jaar rijden er bij
Ajax zo'n veertig auto's voor. Nu zijn wij
een leasemaatschappij en geen auto
importeur. Leasen en leveren, dat kon
Bruin even niet trekken, zo groot is ons
22
AJAX MAGAZINE APRIL 1995