specialistisch gebied geworden, waarin wij
door schade en schande wijs zijn
geworden. Er is in Nederland geen
reisbureau, dat zoveel ervaring heeft met
het vliegen van duizenden mensen tegelijk
naar één bestemming. Vóór 1984 was de
laatste keer dat zoiets gebeurde het
wereldkampioenschap in 1974, toen
Nederland in München de finale speelde.
Pas veel later, in de jaren tachtig, is men
weer massaal op reis gegaan. Dat ging
allemaal via ons, zowel bij wedstrijden van
de het Nederlands Elftal, als van Ajax. Dus
de complete know how, die ligt bij ons.
Allemaal opgebouwd in tien jaar. Al weten
wij best dat wij de wijsheid niet in pacht
hebben, het is een groot voordeel die
kennis en ervaring te hebben. Andere clubs
hebben die schat aan ervaring niet
"binnenshuis". Feyenoord heeft ieder jaar
een ander reisbureau en is dus kennelijk
niet tevreden. En PSV doet alles via het
reisbureau van Philips.
Als Ajax de halve finale van de Champions
League bereikt, weten wij nu al welke clubs
daarin de tegenstanders kunnen zijn:
Bayern München of IFK Göteborg. Wij
hebben al eens zes- a zevenduizend
supporters naar Göteborg gevlogen; en in
1988 hebben we vele duizenden naar
München vervoerd voor de finale van het
Europees Kampioenschap. Milaan,
Barcelona, Parijs, al die steden ken ik bij
wijze van spreken beter dan Utrecht, want
daar kom ik nooit."
U bent al lang bezig met de wedstrijd
tegen Hadjuk Split.
Omdat de datum al lang van tevoren
vaststond, was er alle tijd om de reis voor
te bereiden. Een negatieve kant van de zaak
is, dat de wedstrijd in Kroatië wordt
gespeeld, dus relatief dicht bij de
gevarenzone. Dat zorgt voor een mindere
belangstelling. Anderhalf jaar geleden
speelde Ajax ook tegen Hadjuk Split. Toen
moest er naar Ljubljana worden
uitgeweken. Nu is er in Split niets aan de
hand, maar afhankelijk van mogelijke
ontwikkelingen kan de UEFA genoodzaakt
zijn om een andere plaats aan te wijzen.
Ook daarmee hebben wij ervaring. De
wedstrijd werd eerst verschoven van Split
naar Zagreb. Op het moment dat we daar
alles geregeld hadden, werd er, één dag
voor aankomst in Zagreb, bepaald dat er in
Ljubljana zou worden gespeeld! Met als
gevolg, dat wij op de ochtend voor het
vertrek nog bezig waren hotels te zoeken.
Het is dus soms een zaak van
improviseren. Neem Malmö, in 1987. Daar
zaten we met tweeduizend meegereisde
supporters op de tribune, toen tien
minuten vóór tijd de wedstrijd werd
afgelast. Het was twaalf graden onder nul,
de mensen liepen met de pest in hun lijf
omdat zij terug moesten, terwijl het hele
circus niet veel later weer naar Malmö
moest worden gevlogen. Datzelfde is ons
nog een keer overkomen, in Bern. Nee, wij
krijgen daar geen slapeloze nachten van.
Wij zijn aardig vuurvast. Laatst, in Triest,
was er die dreiging van mist. Als je daar
wakker van gaat liggen, gaat de mist ook
niet weg"
Wat zijn leuke dingen die u heeft
meegemaakt?
"Je belandt soms in plaatsen waar je
normaal gesproken nooit heen zult gaan.
Zaragoza, Pamplona, Bursa in Turkije,
Dundalk in Ierland.
En Örebro, een klein provinciestadje in
Zweden. Dat was heel aardig. Het bestuur
van Ajax werd daar opgehaald met paard
en wagen met een keurige man die
harmonica speelde en die liedjes zong.
örebro was een kleine club die niet over
geweldige faciliteiten beschikte en dus
moest improviseren. De ontvangst in het
stadion vond plaats in een afgescheiden
gedeelte naast de tribune. Dat gebeurde in
de open lucht bij tien graden onder nul.
Het was dus heel gezellig...
Terug naar de sponsoring. Is het
succes daarvan meetbaar?
"Je kunt meten welke opbrengsten er zijn
uit de georganiseerde vluchten van Ajax.
Afgezet tegen de investering kun je dus tot
op de laatste cent meten wat de opbrengst
is. Minder goed meetbaar is hoeveel
bedrijven, die nu hun vliegtuigtickets door
ons laten verzorgen, wij hebben leren
kennen via Ajax. Dat zijn misschien tien
tot vijftien bedrijven. Het komt ook voor
dat een bedrjjf met twintig of dertig man
met Ajax op reis gaat, over de verzorging
door ons heel tevreden is, en vervolgens
met dezelfde groep een keer naar de
AJAX MAGAZINE FEBRUARI 1995
Hannover Messe wil. Dan komt dat bedrijf
ook bij ons. Dan zou je kunnen zeggen dat
je het contact aan Ajax hebt te danken.
Misschien was Roever Reizen bij een
normale benadering niet verder gekomen
dan de deurmat."
Hoe zou uw bedrijf er zonder Ajax uit
hebben gezien?
"Ongetwijfeld anders. Nu gaat alles prima,
Ajax speelt goed, het wordt professioneel
geleid. Maar wij weten allemaal dat
wanneer de bal drie keer tegen de paal gaat
in plaats van in het doel, het er opeens heel
anders uit kan zien. Het reisbedrijf mag
daar niet afhankelijk van zijn. Daarom
hebben we ook accenten gelegd op zaken,
die niets met het voetbal te maken hebben.
Op het gebied van logistieke
dienstverlening is het Concertgebouw
Orkest, en niet Ajax, één van mijn grootste
klanten. Het Concertgebouw Orkest reist
al snel met honderdveertig man en sleept
menige keer voor tienduizend kilo aan
instrumenten en podia mee. Het maakt
toernees van Zuid Amerika naar Mexico,
van Los Angeles naar Osaka en Tokyo, en
dan weer terug naar Amsterdam. Die zijn
dan een maand onderweg. Dat wij een
dergelijke organisatie goed aankunnen,
komt mede omdat wij veel hebben geleerd
van het voetballen."
Naamsbekendheid was niet uw eerste
39