"Ajax stond
aan de wieg
van ons bedrijf
Drs Arend de Roever:
Roever Reizen en Ajax
Sponsorvrienden
door Tijn Middendorp
foto's Louis van de Vuurst
Hij is historicus, doctorandus in de geschiedenis. Het succes van
zijn bedrijf, Roever Reizen, beschouwt hij als een uit de hand
gelopen hobby. Die "hobby" bracht hem niet alleen naar vele
reisbestemmingen, maar ook naar Ajax.
Ik had de verwachting, dat Ajax op termijn
weer een goed team zou hebben, een team
dat hogere doelen zou kunnen bereiken.
En dat zou voor ons reisbureau
aantrekkelijk zijn."
Waar zat die aantrekkelijkheid in?
"Toen wij begonnen, kende niemand ons.
Bij Ajax leerde je al snel veel mensen
kennen aan wie je je als reisorganisatie kon
voorstellen. Tegelijkertijd kon je via de
Ajax-uitingen, zoals het programmablad,
de Ajax-pagina in het Stadsblad De Echo
en andere publikaties, het publiek
bereiken. Tussen de grote sponsors stelden
wij als eenmanszaakje nog niet zo veel
voor. Ajax was het enige wat wij hadden.
Wij moesten ons nog profileren. Vanaf de
eerste dag zijn wij gaan werken aan
specialisatie op het gebied van zakenreizen
en logistiek vervoer. Wij meenden
namelijk, dat juist daar de toekomst lag. In
Als jong student stapte hij de reiswereld in.
Om met het verdiende geld zijn studie te
kunnen financieren. Na enige jaren
ervaring met de sponsoring van Ajax bij
Neckermann, besloot Arend de Roever in
1984 op eigen benen te gaan staan en nam
hij, met wederzijds goedvinden, het Ajax-
sponsorschap van Neckermann over.
Wat trok u indertijd in het
sponsorschap aan?
"Toen Neckermann als sponsor begon, aan
het begin van de jaren tachtig, zat het bij
Ajax voetbaltechnisch niet zo geweldig.
Het was net na de grote periode met
Cruijff. Ajax zat in een dal.
Meestal kwam Ajax in de Europa Cup
toernooien niet verder dan de eerste ronde.
Het was het begin van de jaren tachtig en
er gebeurde niet zo veel. Maar er kwam wel
een nieuwe generatie voetballers aan, die in
de jeugd al had laten zien erg goed te zijn.
vergelijking tot de vakantiereizen stond dat
traject nog in de kinderschoenen. De
mensen worden steeds mondiger. Men
krijgt steeds meer de neiging om op een
andere manier te reizen dan met charters.
Men wordt flexibeler, er gaan meer
mensen met lijndiensten, kortom, er is een
ontwikkeling aan de gang die er op duidt
dat het aantal vakantiegangers niet veel
meer zal groeien. Er gaan nu ongeveer
anderhalf miljoen mensen met het
vliegtuig op vakantie; en dat zullen er nooit
zestien miljoen worden. Op een gegeven
moment houdt het op. Bij de zakenreizen
ligt dat volstrekt anders. Als de NV
Luchthaven Schiphol voorspelt, dat in het
jaar 2005 het aantal passagiers zich heeft
verdubbeld, dan zal dat van de zakenreizen
moeten komen."
Hoe belangrijk is Ajax voor uw bedrijf?
"Enorm. Ajax heeft aan de wiëg van ons
bedrijf gestaan. Heel zwart-wit zeg ik: In
1984 hadden we één klant en dat was Ajax.
Nu hebben we er driehonderd en boeken
zevenduizend mensen uit Amstelveen hun
vakantie bij ons. De start was belangrijk.
Omdat je je met Ajax kon identificeren,
AJAX MAGAZINE FEBRUARI 1995