Vu u rwe rkcam pagn e Stanley Menzo waarschuwt In de periode voor de jaarwisseling bent u er ongetwijfeld op vele manieren mee geconfronteerd geweest: knallend, spattend en gillend vuurwerk. Maar ook op een andere manier bent u in aanraking gekomen met het vuurwerkfenomeen dat ooit in China werd uitgevonden. In de decembermaand is er niet alleen veel vuurwerk aangestoken, met als apotheose de jaarwisseling waarop vele duizenden kilo's de lucht ingaan, maar u heeft er dankzij de SIRE-vuurwerkcampagne ook veel over kunnen lezen en zien. De vuurwerkcampagne 1994 richt zich op de preventie bij het gebruik van vuurwerk. Die is nodig want de cijfers wijzen uit dat er nog steeds talloze mensen slachtoffer worden van verkeerd gebruik van vuurwerk. Vorig jaar werd er in Nederland ongeveer 5 miljoen kilo vuurwerk verkocht, met een waarde van zo'n 40 miljoen gulden. En die aantallen betreffen de legale verkoop van vuurwerk. Aan illegaal verkocht vuurwerk kan men de aantallen met ongeveer dertig procent vermeerderen! Even imposant als de hierboven genoemde cijfers over de verkoop van vuruwerk, is helaas het aantal slachtoffers van het vuurwerkgebruik. Vorig jaar raakten 1.800 mensen gewond bij het afsteken van vuurwerk. Het overgrote merendeel van de slachtoffers waren jongens en mannen (90,7 procent) en ongeveer de helft van de ongevallen kwam voor in de leeftijdscategorie tussen 10 en 19 jaar. Overigens was er na de voorgaande vuurwerkcampagnes een duidelijke daling waarneembaar in de leeftijdsgroep van schoolgaande kinderen tussen 6 en 10 jaar: In 1992-1993 was dit nog ruim 23 procent en bij de jaarwisseling 1993-1994 was dit gedaald naar circa 15 procent. Brandwonden is het meest voorkomende letsel (een stijging van 60,8 procent in 1992-1993 naar 66 procent in 1993-1994) terwijl het oogletsel percentueel ook steeg, van 8,5 procent naar 14,4 procent. Ondanks de verscherpte wetgeving op de verkoop, de veiligheid, de aanschaf en het afsteken van vuurwerk, is het aantal slachtoffers nog steeds akelig hoog. De verkoopperiode van vuurwerk is de laatste drie dagen van het jaar en aan personen jonger dan 16 jaar mag geen vuurwerk worden verkocht. De maximum hoeveelheid bedraagt 2 kilogram per levering en het vuurwerk mag alleen worden afgestoken op 31 december vanaf 10 uur tot 1 januari 02.00 uur. De voorlichting van de vuurwerkcampagne wil vooral bereiken dat jongen vuurwerkers zich niet laten opjutten tot enig risico. De ongelukken gebeuren niet omdat men niet weet hoe men vuurwerk moet afsteken, maar omdat ze willen imponeren en zelf willen weten hoe ver ze kunnen gaan. SIRE (Stichting Ideële Reclame) heeft dit jaar een bekendt sportman, Stanley Menzo, als blikvanger van de vuurwerkcampagne, die via bijvoorbeeld televisiecommercials, radiocommercials, billboards, stationsaffiches, posters, postcards en advertenties wordt gevoerd. Stanley Menzo doet via diverse uitingen een beroep op het gezonde verstand van de vuurwerk-afstekers. De populaire doelman heeft helaas zelf af en toe te maken met ontploffend vuurwerk in zijn doelgebied, want nog steeds voelen supporters zich geroepen om het - verboden - vuurwerk mee te nemen naar de stadions. Stanley wijst op de gevaren van het afsteken van vuurwerk en de ernstige gevolgen die het verkeerde en overmoedige gebruik van vuurwerk tot gevolg kan hebben. AJAX MAGAZINE DECEMBER 1994 91

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1994 | | pagina 91