is dat gunstig voor de sponsor? "Zolang de sponsors zich kunnen waarmaken tijdens de wedstrijden, in woord en of beeld, is het gunstig. Zolang alles maar in balans blijft. Is er geen waarde meer voor wat je moet betalen, dan gaat het de andere kant op. En dat zou best eens kunnen gebeuren." uitzendrechten van het Nederlands elftal maar niet iedereen kan RTL ontvangen. Straks moet je lid zijn van een TV-station om een wedstrijd te kunnen zien. Ik voorzie een situatie, zoals die in de Verenigde Staten al bestaat; waar clubs een eigen TV station hebben. Ik zie dat bij Ajax in de toekomst ook gebeuren. De club die zegt: "Jongens, als jullie mij op TV willen zien, moet je je maar laten aansluiten." Het is toch simpel: die mensen met die camera's komen toch wel. Dan is er alleen de vraag: waar prik je het in. Dat kan bijvoorbeeld het Ajax-net zijn. Ajax verzorgt dan zelf zijn eigen radio en televisie-uitzendingen. En iedereen kan zich abonneren op Ajax-TV," Hoe zit het met de concurrentie? Het is best denkbaar dat anderen bereid zijn meer uit te geven. En dat hoeft helemaal geen sportkledingleverancier te zijn. Kappa was dat bijvoorbeeld niet. Kappa was een merk van modieuze kleding op de Italiaanse markt. Die zocht alleen naambekendheid. Wij zoeken óók afzet van het produkt Ajax. We hebben vijftig Ajax-produkten in de collectie, van kinderschoentjes tot scheenbeschermers en tassen. Vorig jaar hebben we meer dan 300.000 artikelen op de markt gebracht, ook met ABN-AMRO er op. Dat is natuurlijk mooi meegenomen voor zo'n sponsor. Uit die verkoop halen wij het rendement om een contract te kunnen betalen. Nu een gek voorbeeld: een sigarettenleverancier mag vrijwel nergens meer reclame maken. Stel een voetbalbond heeft geen bezwaar tegen sigarettenreclame. Zo'n bedrijf heeft er natuurlijk veel meer voor over dan wij. Het zal niet snel gebeuren maar de mogelijkheden zijn er wel". Wie houdt toezicht op het gebruik van het Ajax-logo? "Dat doen wij voor Ajax, onder de naam "Fan Promotions". Wij doen alle overige licentierechten en beheren voor Ajax nog zo'n 150 andere produkten, waar het Ajax- logo opstaat. Dat wordt beschermd en daar worden rechten over betaald. Dat hebben we heel goed onder controle." Is het voetbaltennue aan mode onderhevig? "Jazeker, en die mode wisselt nog wel eens. Maar wij zullen nooit iets opdringen wat indruist tegen het Ajax-gevoel. Een leuk voorbeeld is de lange voetbalbroek. De wereldwijde trend in de voetballerij wereldwijd is, dat er een langere voetbalbroek wordt gedragen. Dat wilden wij ook bij Ajax invoeren. Dat is pertinent geweigerd. Ajax zegt: "Wij dragen korte, jeugdige, dynamische broeken en geen lange broeken". We gaan nooit verder in discussie als men iets niet wil. Ajax is ons heilig. Over het brengen van iets nieuws praten we niet rechtstreeks met de spelers, omdat je dan zoveel meningen krijgt. Wel met Van Gaal, Van Eijden en Coronel." Associeert het publiek Umbro helemaal met Ajax? "Niet helemaal, en dat willen we ook eigenlijk zo. Uiteindelijk leveren wij ook andere clubs en komen we in gebieden waar Ajax minder aanspreekt. Maar als je, zoals vorig jaar, negentien keer op de voorpagina van Voetbal International staat..." Hoe ziet U de toekomst? "Met een goed gevoel. Wij hebben de hoop mee te kunnen groeien met het produkt "Ajax", want ik voorzie in de komende tien jaar nog een enorme groei. Door het nieuwe stadion en de veranderingen in de media, die ontstaan, zal de populariteit en de waarde van Ajax enorm toenemen. Ik denk dat dit leidt tot een verzelfstandiging van het produkt "Ajax". Ajax zal als zelfstandig instituut zoveel waard worden, dat het de mogelijkheid krijgt zichzelf als identiteit naar buiten te presenteren en wij hopen daarin mee te groeien." Staan wij nog maar aan het begin? "Ja. De populariteit van Ajax én het produkt "Ajax" in al zijn facetten, zullen alleen maar toenemen. Het blijft een uniek object. Uniek, omdat Ajax in een grote stad gelegen is, omdat het een voetbalinstituut is dat als uniek wordt ervaren. Ajax is vooral uniek in de jeugdopleiding en de manier van voetballen, in de stijl waarin de club bestuurd wordt en in de stijl waarin bijvoorbeeld een nieuw stadion wordt neergezet. Ajax werkt als vernieuwer. In alle opzichten. En de mensen komen op vernieuwers af. Ajax is een voorganger, in Nederland en daarbuiten. Ik heb grote bewondering voor de mensen die op dit moment aan Ajax leiding geven. Het heeft binnen vijf jaar geleid tot een presentatie die onvergelijkbaar is met de situatie van daarvoor. En we staan nog maar aan het begin." AJAX MAGAZINE DECEMBER 1994

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1994 | | pagina 36