Martin Schroder:
"Ik blijf het op mijn man
Ajax en Martinair
Sponsorvrienden.
door Tijn Middendorp
Foto's Louis van de Vuurst
Sponsoring is een niet meer weg te denken fenomeen waar veel
clubs afhankelijk van zijn. Ajax is daarop geen uitzondering.
Sponsoring maakt een belangrijk deel uit van de inkomsten voor
de club en veel zou onmogelijk zijn indien de steun van het
bedrijfsleven zou wegvallen. Sponsoring moet altijd een zakelijke
achtergrond hebben met daarbij de gedachte dat ieder bedrijf zijn
eigen opvattingen kan hebben over de vraag waarom men bereid
is een flink bedrag aan de club ter beschikking te stellen in ruil
voor... jar voor wat? In deze nieuwe serie ruimt het Ajax Magazine
plaats in voor de Ajax-sponsors, die belangrijke fundamenten die
het vlaggeschip torsen. In deel 1 komt Martinair aan bod. Dat is
niet zomaar. Martinair is de sponsor die Ajax reeds steunde
voordat het begrip "sponsoring" wijdvertakt en algemeen erkend
was.
"Wij zijn begonnen in 1967 of 1968. Dat
weet ik niet meer precies", zegt Martin
Schroder, President Direkteur van
Martinair Holland, het bedrijf dat als eerste
onderneming besloot sponsor van Ajax te
worden.
Waarom?
"Omdat ons dat buitengewoon leuk leek,
ik altijd supporter van Ajax ben geweest en
AJAX MAGAZINE SEPTEMBER 1994