"Oogspier warming-up wordt de toekomst" Optometrist Rob Faas: Clubnieuws door Tijn Middendorp Tachtig procent van alle informatie die een mens tot zich neemt komt door het oog "naar binnen". Sporters moeten goede ogen hebben en als de kwaliteit afneemt moet daar iets aan gedaan worden. Zeker als het om topsport gaat zoals bij Ajax. Dus doet als vrijwel enige in Nederland de club er wat aan. Al acht jaar test Rob Faas, eigenaar van Groenhof Optiek in Amstelveen, bij Ajax de ogen van alle spelers in de vereniging. Soms ontdekt hij een speler met slechts een gezichtsvermogen van 50 procent "Extreem", zegt hij, "dat wel, maar toch heeft zo'n éénvijfde van de sporters slechte ogen; en doen daar niets aan terwijl iedere verbetering, ook al is het maar één procent, A r A 7 I KI C ADDII 1QQA 33

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1994 | | pagina 35