7>r - en ^"defu 111 de eu ■■t&SS- jvende kracht acHter die/AjaSs'^efste fifrtde in Afadfed viqri - J---.- 'Ajak plêMé olé^q Jtvee jaabkt&rmv leenam Rond de/e tijd h#m de commercie volop bezit van het succesrijke Ajax, en all het A#< gaat om het smeden vmMt&t al#| is, duiken twee namen onontkoom^ Peter Koelewijn en Pierre Kartner. Dl ^^ègf^Fleukste item wordt sPrcle twee optredens die Ton PBioven op TV ten beste gaf in zijn yggpme van Feyenoordsuppoost Crooswijk ^ort vóór en kort na de Europa Cupfinale Feyenoorderschap mocht uitdragen op het bordes van Het Rotterdamse stadhuis. God Ajacied. Zingende voetballers Een aparte categorie in de melodieuze voetbalhistorie wordt gevormd door zingende voetballers, en deze plaatjes zijn Ton uon Duinhouen als FEVEHOORD suppoost CB00SI&I8JK p Nou Jaap Swart W eindelijk M opsodemietert... eerste, ooit een befaamd rocker met 'Kom van dat dak af en inmiddels succesvol als platenproducer, nam een melodietje dat enkele jaren tevoren door het orkest van Mats Olsson was opgenomen onder de titel 'Lappland', schreef er een onbenullig tekstje bij en liet het als 'Ajax wint de Wereldcup' opnemen door de Specials. Hij had de wind mee en haalde zelfs de hitlijsten. Of Olsson en Hjelm, de componisten van 'Lappland', het hun toekomende deel van de royalties ooit hebben ontvangen, is onzeker: het label vermeldt Koelewijn brutaalweg als enige componist. Ton van Duinhoven Pierre Kartner pakte helemaal stevig uit. De nationale bard (of nationale baard), beter bekend als Vader Abraham, maakte twee Ajax-Inter in 'zijn' Kuip. Een jaar later zette Van Duinhoven nog eenmaal zijn Feyenoord-pet op om met een hilarische speech Sjaak Swart uit te zwaaien toen die zijn carrière beëindigde. De speech, die op een singletje verscheen, had een onverwacht succes en verscheen zelfs in de top-twintig onder de passende titel 'Nou Jaap Swart eindelijk opsodemietert'. Ook Ed en Willem Bever, de onvermoeibaar knutselende broers uit het immens populaire dagelijkse TV-programma 'De Fabeltjeskrant', doken in de bestsellerslijsten op met 'Ajax zal hem raken'. Er verscheen zelfs een anti-Ajaxlied (groter compliment kan haast niet), door Gerard Cox. Zijn 'Ajax is dood' was nog niet op de markt of Ajax won drie Europacups. Cox moest twintig jaar wachten voor hij weer enigszins geloofwaardig zijn altijd aardig voor de heb. Hans Boskamp ging na zijn actieve carrière 'aan het theater' en nam als zodanig wat platen op (het bekendst werd 'Stroei voei', gezongen in de rol van Griekse gastarbeider in 'Ja zuster nee zuster'), maar Johan Cruijff was in 1969 Ajax' eerste actieve voetballer die een plaatje opnam, ook hier met Peter Koelewijn als stimulator. Hij voorzag Johan van het liedje 'Oei oei oei', waarop de keizer van Betondorp aantoonde met zijn stembanden dezelfde onnavolgbare bewegingen te kunnen maken als met zijn voeten: het orkest had de grootste moeite nog de suggestie van een melodie te wekken bij Johans vocale prestaties, maar als geintje kwam het plaatje in de top- dertig. Toen Johan in 1973 naar Barcelona verhuisde, werd het plaatje zelfs nog in Spanje uitgebracht onder de titel 'Otro

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1994 | | pagina 65