gebruikt, en wanneer, de diverse ruimtes? En dat weer met het oog op de catering. Waar komen de specifieke Ajax-ruimtes? Waar komen de Ajax-kantoren? En als je dan naar de kantoren kijkt, is het dan niet mogelijk via een suppliersponsorship je kantoren ingericht te krijgen. Kun je daar als bedrijf nieuwe dingen in kwijt? Zo zijn er meer zaken te doen. Alleen, wij zijn nog niet zover en bovendien gaan bedrijven zich niet drie jaar van te voren vastleggen. Verder moeten we ons voorbereiden op een naadloze en perfecte verhuizing van ons stadion waar we met weemoed maar terecht afscheid van zullen gaan nemen en overstappen naar die prachtige nieuwe locatie waar de toekomst van Ajax ligt. En dan natuurlijk de vraag: hoe en waar gaan we de jeugd naar toe verhuizen? De jeugd, de amateurs, de opleiding. Alles en iedereen gaat mee. En hoe kunnen we het optimale pakket aan velden krijgen? Dus zorgen voor een spie en span opleidingscomplex waarvan je kan zeggen: dit is Ajax!. Samen met Hennie Henrichs, die vanuit het bestuur zich daar zeer nadrukkelijk mee bezig houdt, wordt alles de komende tijd op de rails gezet." Hoe verklaar je die grote belangstelling voor seizoenkaarten? "Ik hoorde laatst iemand zeggen: ik ga niet naar het voetballen toe, ik ga naar Ajax. Daarmee aangevend dat het een sociaal verhaal geworden is. We zullen ook in de nabije toekomst moeten gaan nadenken over de vraag welke evenementen wij moeten gaan organiseren rond een voetbalwedstrijd waardoor de consument, het publiek, niet meer om half twee naar het stadion gaat om al om twaalf uur. Met alle prettige gevolgen voor bijvoorbeeld de horeca. Het voetbal zit enorm in de lift. Niet alleen bij Ajax, overal "Wij" gevoel "Er is een enorm "wij" gevoel gegroeid. De mensen willen erbij horen. Het voetbal is ook aantrekkelijk geworden. De spanning is terug, de krachten zijn genivelleerd dus wil men er bij zijn. Men koopt niet eens een seizoenkaart om alle zeventien thuiswedstrijden te bezoeken, maar om te kunnen zeggen: kijk, ik ben jaarkaarthouder bij Ajax. Om een brief thuis krijgen met het Ajax-logo waarin staat dat zij als jaarkaarthouder een apart voorrecht hebben bij het kopen van kaartjes voor een Europa Cup wedstrijd of een bekerwedstrijd. Dat er speciaal voor hen een kaartje wordt gereserveerd dat men in een bepaalde week kan afhalen. Dus niet in lange rijen staan, geen "Torino"-achtige toestanden. Dan wordt het weer van belang hoe we dat "wij" gevoel straks gaan uitbouwen en uitbreiden als het nieuwe stadion met houden en de jeugdopleiding te bekostigen. Door die extra gelden kunnen we ook de overige toegangskaarten op een relatief redelijke prijs houden. Kijk, als het echt om geld gaat zullen wij altijd onze topspelers een keer moeten verkopen. Maar doordat je de begroting dusdanig kunt opschroeven dat je ook wat zwaardere verplichtingen kunt aangaan mag je er vanuit gaan dat zo'n speler niet al op z'n 21ste jaar Ajax verlaat maar pas op z'n 24ste of 25ste. En dat geeft dan weer de 50.000 overdekte zitplaatsen klaar is. En waar iedereen ook echt droog zit als het regent." Welke verdere ontwikkeling staan ons nog te wachten? "Inderdaad gaat de ontwikkeling in commercie steeds verder maar ik denk toch wel dat er bepaalde plafonds zijn. Neem alleen het aantal sponsors waar we het al over hebben gehad. Natuurlijk geeft het nieuwe stadion ons een enorme impuls. Kijk alleen maar naar de zakelijk georiënteerde plaatsen die we kunnen vervijfvoudigen. Dat betekent een enorme som meer aan inkomsten om ons produkt op peil te kunnen houden door bijvoorbeeld de spelersgroep bij elkaar te gelegenheid aan onze jeugd om te rijpen. Dat proces zie je trouwens als 93 jaar bij Ajax maar vanaf de intrede van het betaalde voetbal is dat alleen maar een heel duidelijk beeld geworden. Europese competitie "Een andere ontwikkeling is de komst van een Europese competitie. Die komt er, absoluut. Natuurlijk, naast de nationale competitie want dat is de basis van alles. De Champions League is nu bij de Europa Cup 1 geïntroduceerd. Gevoelsmatig zeg ik dat je die zaak beter had kunnen omdraaien en door te beginnen met een poule-indeling zodat iedere vereniging in ieder geval zeker is van bijvoorbeeld de eerste drie rondes. Daarom zeg ik: draai het om, pak eerst de basis, de eerste

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1993 | | pagina 47