en besloot ik al snel de draad weer op te pakken. En dan op het commercieel vlak, want dat is mijn roeping" Continuïteit De ontwikkeling van de commercie in de sport nam vanaf midden jaren tachtig een grote vlucht maar is er nu in die tijd erg veel veranderd? Arie van Eijden: Wezenlijk niet veel, maar wat wel is veranderd zijn de bedragen die er tegenwoordig mee gemoeid zijn. Bovendien is alles veel professioneler geworden. Bij ons maar ook bij de bedrijfsleven. Vroeger was sponsoring toch een beetje het idee van ideëel, op de mooie blauwe ogen, en was het de "hobby van de baas". Gelukkig zijn wij er stelselmatig in geslaagd om onze sponsor ervan te doordringen dat hij er ook echt wat mee moet doen. Dat wij niet alleen onze hand willen ophouden, nee, dat wij ze ook een tegenwaarde willen geven, een stukje "return of investment", zoals dat in het jargon heet. Dat gaat nog niet optimaal, laat dat duidelijk zijn, en waarom niet? Omdat bedrijven vaak worden opgeslokt door andere problemen die zich in hun markt voordoen. Momenteel zitten we duidelijk in een recessie. In betere tijden kan je wat meer creatief met elkaar omgaan. Zaak is wel dat je probeert met elkaar heel diep op de materie in te gaan en elkaar dat stukje te geven waarvan je vind dat men recht op heeft. En dan vanuit de continuiteitsgedachte. Ik denk dat wij nu een heel goed sponsorprodukt hebben neergezet maar dat we alleen wat creatiever met elkaar moeten omgaan om aan dat sponsorship meer inhoud te geven. En wel op een dusdanige manier dat de sponsor zegt: we gaan door. Want als je het de eerste drie jaar goed doet, volgt meestal ook wel de tweede drie jaar." Wat beweegt een bedrijf om sponsor bij Ajax te worden? Arie van Eijden: "Je zou moeten zeggen: wat MOET een bedrijf bewegen om sponsor van Ajax te worden? Dat moet een puur zakelijke achtergrond hebben. Hij moet het niet doen omdat hij Ajax zo leuk vindt. Hij moet het doen omdat hij via Ajax zijn boodschap beter onder de aandacht kan brengen. Ik denk dat wij daar zo langzamerhand heel volwassen mee omgaan en onze sponsors ook, want je gaat niet zomaar een bedrag van een paar tonnen per jaar weggooien. Nee, daar wil je wat voor terug hebben. En het is, denk ik, ook de taak wie wij met elkaar hebben, sponsor en Ajax, om te zeggen: jongens, we gaan er wat van maken! Zodat, als de periode van drie jaar voorbij is, we kunnen zeggen: we continueren. Want daar gaat het ons natuurlijk om. Continuïteit vinden wij een belangrijk gegeven. Vanaf het begin hebben wij geprobeerd sponsors waar voor hun geld te geven en dat ons dat aardig is gelukt blijkt wel uit het feit dat bedrijven toch redelijk lang bij ons blijven. Kijk naar Martinair, Roever Reizen, zeg maar een afgeleide van Neckermann, dat waren onze eerste sponsors, maar ooit komt er een moment dat een sponsor om wat voor reden dan ook afhaakt. Aan ons dan de taak op zoek te gaan naar een vervanger. Dat is op dit moment niet makkelijk." Zal het aantal sponsors de komende jaren toenemen? "Momenteel bezitten we elf sponsors: ABN/AMRO, onze hoofdsponsor, Martinair, met vijftien jaar het langst bij Ajax, Leaseconcept, General Motors met het merk Opel, Reisburo Roever, Sony, Umbro, Commodore, CSU, Boekhoven Bosch en de jongste telg, Drijfhout-Philipp Bellini. Maximaal denken wij er nog twee bij te kunnen hebben. Waarom niet meer? Omdat wij alles goed willen doen in het kader van branche-exclusiviteit. Dat betekent dat je dus niet dertig sponsors kan hebben. Ten eerste kan je dan niet exclusief opereren en ten tweede zal je dan overlapping in de branches krijgen. Met branche-exclusiviteit beperk je in het aantal sponsors. Het moet ook overzichtelijk blijven en je moet voldoende aandacht kunnen besteden aan je sponsors. Aandacht betekent automatisch ook dat je met elkaar praat over wat je de komende jaren allemaal gaat doen en wat Ajax daarin kan betekenen. Ook in het nieuwe stadion zien wij geen grote groei in sponsors, al zou dat misschien best mogelijk kunnen zijn. Uri Coronel en ik praten daar regelmatig over. Als je de prijs een beetje zou aanpassen is een toename van tien sponsors zeker denkbaar. Dan valt evenwel het exclusieve van het Ajax- sponsor-zijn weg en dat is een slechte zaak. Voor ons ligt het plafond bij één hoofdsponsor en wellicht twaalf subsponsors. Welke sponsors zoekt Ajax? Arie van Eijden: "Niet ieder bedrijf nemen wij aan als sponsor. Het moet bij Ajax passen. In je keuzes moet je heel voorzichtig zijn en het is zaak zeer evenwichtig te beslissen. Ik denk dat wij inmiddels in het bezit zijn van een aantal sponsors die qua image en uitstraling bij Ajax passen. Je moet heel goed zien dat de

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1993 | | pagina 43