tachtig werden ook de beide staantribunes van overkappingen voorzien. De laatste ingrijpende verbouwing dateert van 1988 en voorzag in een verruiming van de perstribune en een modernisering van de perskamer. Skyboxen De jaren tachtig lieten een nieuwe trend zien toen het betaalde voetbal steeds inniger flirts aanging met het bedrijfsleven en het bijpassende kapitaal. De shirtreclame deed zijn intrede en ook het stadion werd hier en daar aan de nieuwe behoeften aangepast: een afgescheiden gedeelte op de eretribune ten behoeve van de VIP's en tenslotte in 1985 een unicum Het Ajax-stadion in de huidige staat vanuit de lucht gezien. voorboden zich aan van het ontbreken van modern comfort. Het stadion werd aangepast, allereerst met de installatie van een overkapping over de zittribune tegenover de Eretribune in 1965. Bij de opening werd die tribune tot "Reynoldstribune" gedoopt, ter ere van de legendarische Ajax-trainer Jack Reynolds. Drie jaar later wefd de Eretribune onder handen genomen. Er verscheen een nieuw restaurant op de bovenverdieping en de administratie kreeg een stevige face-lift. In 1971 werd, met een vriendschappelijke wedstrijd tegen Spartak Trnava, de kunstlichtinstallatie in gebruik genomen. Die was feitelijk al bij de bouw van het stadion gepland, maar viel toen te duur uit. De verlichting, destijds de modernste van Europa, gaf Ajax de mogelijkheid om inhaalwedstrijden en Europa Cup wedstrijden in eigen huis te spelen en niet langer te zijn aangewezen op het in rap tempo verpauperende Olympisch Stadion. De opgang naar de Hoeve Voorland. Op deze plaats zou in 1934 het nieuwe Ajax-stadion worden gebouwd. voor Nederland, de bouw van Skyboxen. Daarin konden de liefhebbers voor een fiks bedrag "entre-nous" de wedstrijden onder zeer luxe omstandigheden volgen. De trouwe aanhang werd overigens niet vergeten want in het midden van de jaren gebrek aan comfort Alle verbeteringen ten spijt waren de dagen van het Ajax-stadion geteld. De accomodatie is nog steeds uitstekend, maar de ruimte en het comfort zijn niet langer voldoende. Wie gewoon met de tram naar het Ajax-stadion komt, zal het een zorg zijn, maar het voetbal van de 21e eeuw stelt andere eisen. Autobezitters willen liefst zo dicht mogelijk bij het stadion parkeren, sponsors en buitenlandse gasten willen zich in gepast comfort met hun relaties onderhouden en de media willen onder ideale omstandigheden kunnen werken. In die opzichten schieten de huidige faciliteiten tekort. De Ajacieden zullen met een brok in de keel hun stadion De Meer verlaten en het nieuwe stadion bij voorbaat met enige scepsis benaderen. Maar ook in 1934 leefden dergelijke gevoelens. En bleek het toen niet ontzettend mee te vallen? AJAX MAGAZINE MEI 1993 23

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1993 | | pagina 23