Van de
redactie
Ajax heeft op meerdere fronten woelige tijden achter de rug. Zo
deed bij voorbeeld de transfer van Bryan Roy naar Foggia het
nodige stof opwaaien. Maar ook op het veld was in november
het nodige nieuws op te rapen.
Het voetbal is yaak onberekenbaar en onvoorspelbaar. Zeker Ajax
heeft deze twee kenmerken in zijn spel opgesloten liggen. De ploeg
staat al sinds mensenheugenis bekend om zijn grillig karakter wat
met enige regelmaat tot uitdrukking komt in de resultaten. Na een
matige periode veert de ploeg dan weer volledig op door
bijvoorbeeld Feyenoord in De Kuip volledig zoek te spelen. Het
elftal heeft kennelijk tegenstand van formaat nodig om de ware
klasse te laten zien.
Daar hebben meer teams van Ajax last van. Als men zo de
verslagen van de verschillende jeugdteams leest komt de
jeugdleider vaak tot de conclusie dat juist tegen zwakke
tegenstanders slecht wordt gespeeld, ondanks de flinke winst.
In deze editie wordt ruim aandacht gegeven aan de
Supportersvereniging Ajax, een nieuwe, snel groeiende loot aan de
Ajax-stam. Ajax' eminente sponsor ABN/AMRO komt ook aan het
woord en maakt duidelijk dat de combinatie Ajax - ABN/AMRO
een heel doeltreffende is.
Het vlaggeschip van de zaterdag-afdeling, het eerste elftal, doet het
in de competitie voortreffelijk. In het Ajax Magazine nummer 4
wordt daarom nog eens is teruggekeken naar de oorsprong van dat
zaterdagvoetbal bij Ajax.
Naast de "binnenlandse" berichten in het Ajax Magazine vindt de
lezer er ook artikelen over het Ajax van voor het voetlicht. Met
Kerst en Nieuwjaar voor de deur is het interessant van Dennis
Bergkamp te horen hoe hij zijn toekomst maar ook zijn verleden
ziet. En in de rubriek "Karrière 7" gaat Fons Groenendijk stap voor
stap in op zijn loopbaan.
Naast de reportages maakt het fraaie fotowerk dit Ajax Magazine
nummer 4 tot een mooie brug naar het nieuwe jaar.
Tijn Middendorp
AJAX MAGAZINE DECEMBER 1992
5