dion? Er bestond toen al een werkgroep
waar Ajax nog niet in zat.
Wij hebben ons vanaf het allereerste be
gin een paar dingen goed gerealiseerd,
waarover ik heel duidelijk wil zijn. Te
meer, omdat we nog wel eens kritisch
worden aangekeken door mensen die
denken dat wij geen gevoel voor traditie
of voor de vereniging hebben. Zelf ben ik
m'n hele leven Ajacied geweest en heb
zelden of nooit een wedstrijd in de Meer
gemist. Toch moet je je op een gegeven
moment afvragen hoe je verder wilt met
zo'n club. Onze mening is dat we moe
ten proberen Ajax zo hoog mogelijk te
laten voetballen en geen genoegen ne
men met een rol in de middenmoot.
En daar past nu eenmaal een groot en
modern stadion bij omdat je zonder de
financiële middelen, die dat stadion op
brengen, er niet uitkomt.
Natuurlijk kun je de vraag stellen: waar
om zou er niet in de Meer gebouwd
kunnen worden?
In de eerste plaats moet men zich reali
seren dat je voor dit soort zaken altijd de
medewerking nodig hebt van de Ge
meente. Want zelfs al zouden we het
geld hebben (en de grond, maar die
hebben we natuurlijk in de Meer), dan
nog krijg je te maken met bouwvergun
ningen en milieu-effecten die bekeken
moeten worden. Dus het is niet zo van:
hup, we gooien er in de Meer een paar
nieuwe tribunes overheen en we zijn
klaar. Dat de lokatie de Meer minder ge
schikt is voor een nieuw stadion heeft te
maken met de infrastructuur. Hoe je je
best ook doet, het zal je niet lukken gro
te parkeerterreinen te ontwikkelen, het
zal je ook niet lukken het stadion te ver
bouwen dus moet je sowieso naar
nieuwbouw toe. En als je dan toch
nieuwbouwt, dan kun je dat maar het
beste doen in een ruimte waar je par-
keergelegenheden hebt, waar openbaar
vervoer is, waar ruimte is voor onze
jeugd en amateurs. De enige reële mo
gelijkheid om in de Meer iets te doen be
staat, als veel van de huidige bespelers
verdwijnen. Maar dan blijft nog de in
frastructuur rond ons stadion een pro
bleem. Met alleen lijn 9 en een paar bus
sen kom je er nooit. Het is toch een
ramp om met de auto het Ajax Stadion
te bereiken. Al die problemen hebben
ertoe geleid, ook bij de Gemeente, om
te zeggen: laten we nu een lokatie zoe
ken waar we die problemen niet hebben.
Dat is voor iedereen slikken, ook voor
ons. Wij zijn in het bestuur grotendeels
traditioneel ingestelde mensen maar op
een gegeven moment moet je
zeggen:ons eerste doel is de top. Daar
voor is een groot nieuw stadion voor no
dig. Kan dat in de Meer? Buitengewoon
moeizaam. We hebben toen besloten
met de Gemeente mee te doen. Op het
Olympisch Stadion kom ik straks nog
even terug.
Voorwaarden
In het eerste anderhalfjaar hebben we in
een groepje meegesproken met grote
beleggers als ABP, PGGM en de NMB
maar na verloop van tijd bleek dat die
mensen helemaal geen belangstelling
hadden om iets voor de sport te doen.
Die mensen zaten daar echt met het ge
voel om daar geld aan te verdienen en
niet om iets voor de sport, voor Amster
dam of voor Ajax te doen. Alles moest
zo super gefinancierd en economisch
verantwoord zijn dat Ajax de knuppel in
het hoenderhok heeft gegooid door te
zeggen hier verder niets in te zien. Er zijn
naar onze mening meer dan alleen eco
nomische motieven voor nodig om een
stadion te realiseren.
We hebben toen met behulp van
ABN/AMRO een financieringsplan opge
steld door het uitgeven van aandelen.
Daar is bijna twee jaar keihard aan ge
werkt en ik moet zeggen dat het maar
gedeeltelijk is gelukt en de eerste die
zich dat aantrekt ben ik zelf. We hadden
gerekend op 40 miljoen en het werd 20
miljoen. Aan de andere kant gingen we
uit van vijf founders voor elk 5 miljoen en
zoals het er nu uitziet worden dat er zes
of zeven. Dat is dus wel geslaagd. Ook
de bijdrage van de Gemeente is gelukt,
kortom, financieel is het rond. In eerste
instantie gingen we uit van 239 miljoen
aan bouwkosten. Dat moest worden te
ruggebracht, vanwege die tekorten aan
die aandelenemissie, tot 200 miljoen.
Twee grote aannemingsbedrijven, Bal
last Nedam en de Bataafse Aannemings
Maatschappij wilden het stadion voor
dat geld wel bouwen. Kortom, aan de
eerste voorwaarde, de financiering, was
voldaan.
Voorwaarde nummer twee was te ko
men tot een economisch plan, zodat je
niet elk jaar met grote tekorten zit. Veel
mensen riepen onmiddellijk van de da
ken dat het nieuwe stadion elk jaar veel
verlies zou opleveren. Vooral van de
kant van het Olympisch Stadion was
men daar nogal sterk in. Echt onzin! Kijk,
er is nog nooit een stadion gebouwd
met 75% eigen vermogen. En over dat
geld betaal je geen rente. Dat geld heb
je op zak. Dat geef je uit en daar bouw je
een stadion van. Dus de kosten waar
voor je staat bestaan uit de aflossing van
de resterende 25% plus onderhouds- en
personeelskosten en een stukje afschrij
ving voor het geval dan het dak over 30
jaar aan vernieuwing toe is.
Er is een rapport opgemaakt, een busi
ness plan, wat uitgaat van uiterst con-
27
servatieve getallen. Bijvoorbeeld dat wij
niet meer toeschouwers zullen trekken
dan thans het geval is met gematigde
toegangsprijzen. Je mag toch verwach
ten dat je in een groot en modern sta
dion meer mensen ontvangt, Nou, als je
dat allemaal optelt en aftrekt en er een
beperkt aantal andere evenementen
kunnen plaatsvinden, dan is dat stadion
goed te exploiteren en hoeft dat geen
verlies op te leveren.
En, ja, op de derde voorwaarde zijn we
dus gestrand en wel met dat gedoe rond
Ouder Amstel. Uit die hoek hadden wij
nooit de problemen verwacht. Ik kan
daar verder niet zo gek veel over zeggen
omdat de afspraak met de Gemeente is
geweest dat wij voor het financiële ge
deelte zouden zorgen en wij nooit be
trokken zijn geweest bij de gesprekken
met Ouder Amstel. Uiteindelijk is van die
zijde een "nee" gekomen en stonden we
met lege handen.
Transferium
De Gemeente kwam toen met het plan
van een TRANSFERIUM. Dat betekent
dat het stadion ongeveer 9 meter boven
de Burg. Stramanweg komt te liggen, op
Amsterdams grondgebied, waardoor
enorme ruimtes vrijkomen voor zo'n
2500 auto's. De extra kosten worden
geraamd op 55 miljoen. Wij hebben ge
zegd: wij bemoeien ons alleen met de
bouw van het stadion voor 200 miljoen
en dat Transferium moeten jullie dan
maar apart financieren. Daar moest dui
delijkheid over komen voor 1 maart jl.,
anders moesten wij de aandeelhouders
terugbetalen. In een vergadering op 28
februari kwam na een lange zit de garan
tie dat in elk geval het nieuwe stadion er
komt en als dat Transferium niet door
gaat, de Gemeente Amsterdam een stuk
grond zal aanwijzen, waar het stadion
dan gewoon op de grond, op het maai
veld, gebouwd zal worden. Waarbij het
spannend is je af te vragen: waar dan?
Inmiddels heeft de Gemeente de sta
dioncommissie van de UEFA gegaran
deerd dat in 1996 voor eventueel de
E.K. in elk geval het nieuwe stadion klaar
zal zijn. Dat is voor ons natuurlijk erg be
langrijk. Als ik de Gemeente citeer dan is
de kans op de bouw van het Transferi
um ongeveer 85% maar daar steek ik
mijn nek niet voor uit. Mocht dat niet
door gaan, sluit ik niet uit dat de lokatie
de Meer toch weer een rol kan gaan