MARTINAIR AJAX-SPONSOR VAN HET EERSTE UUR Vier markten Hoe het begon... Er zijn vier markten van groot belang voor Martinair. In de eerste plaats is dat - het zal u niet verbazen - de markt van vakantiereizen naar landen rond de Middellandse Zee. De tweede pijler voor Martinair is het transatlantische passagiersvervoer tussen Europa, de Verenigde Staten en Canada. Het derde belangrijke marktsegment is het vliegen in opdracht van andere luchtvaartmaatschappijen en tenslotte is het vrachtvervoer door lucht een vierde terrein waarop de aktiviteiten van Martinair zich afspelen. Uiteraard is de Martinair-vloot daarop berekend. Het merendeel van de vliegtuigen kan worden Martinair. Een oer-Hollands bedrijf met een naam die Amerikaans aandoet. Wat eens begon in een houten barak met een klein vliegtuigje, is uitgegroeid tot één van de grootste chartermaatschappijen ter wereld. Martin Schroder, grondlegger van het bedrijf, was van jongs af aan zeer geïnteresseerd in alles wat met luchtvaart te maken heeft. Na een opleiding in militaire dienst tot vlieger, startte hij zijn eigen luchtreklame-bedrijfje. Dat liep uitstekend, maar Schröders ambities reikten verder. In 1958 begon hij met het maken van rondvluchten boven Amsterdam. Die werden gemaakt met een 'De Havilland Dove', een van Engelse maatschappij gehuurd toestel dat negen passagiers of zevenhonderd kilo vracht kon vervoeren. In een houten barak zat een telefoniste achter het loket die tevens de tickets verkocht. Was de machine volgeboekt dan fungeerde zij ook als grondstewardess. Het waren de eerste stappen van Martinair Holland dat onder de naam Martin's Air Charter (MAC) op 2^ mei 1958 van start ging. Om het Nederlandse karakter van de maatschappij te accentueren werd die naam in 1969 veranderd in Martinair Holland. Want Martinair is een oer-Nederlands bedrijf en wil dat weten ook. 12 Martin Schroder kon in 1958 zijn In de rij Ajax-sponsors, TDK, Martinair, Robedi Kappa, Commodore en Citroën neemt MARTINAIR een wat aparte plaats in. Martinair is van dat zestal Ajax namelijk het langste trouw. Al ten tijde van de eerste grote Europa Cupsuccessen vertrouwde Ajax op de service van Martinair wanneer het op buitenlandse reizen aankwam. Martinair is dan ook meer dan sponsor, het is een lid van de Ajax- familie. Dat Ajax met Martinair vliegt weet u. In onderstaand artikel stellen wij u de oudste Ajax-sponsor in vogelvlucht aan u voor. Opdat u een indruk heeft over de organisatie van de oudste telg van de Ajax- sponsorfamilie. rondvluchten maken op grond van een concessie die hem toestond te vliegen 'vanaf alle burgervliegvelden in Nederland' en om 'ongeregelde vluchten met passagiers en vracht' uit te voeren. Martinair vormt dus geen concurrentie van bestaande lijndienst-maatschappijen. Dit paste precies in de filosofie van Schroder. Hij was er van overtuigd dat er plaats wasvooreen luchtvaartonderneming diezich zou toeleggen op vervoer van zowel passagiers als vracht, dat niet door de grote luchtvaart maatschappijen verzorgd kon worden. De grote vlucht die Martinair Holland heeft genomen en de hechte samenwerking tussen Martinair en KLM, béwijst de geldigheid van dit uitgangspunt. Prinses Juliana De Ajax-helden terug uit Athene waar de Europa Cup voor Bekerwinnaars werd veroverd. Het Ajax-elftal maakt alle buitenlandse vluchten met Martinair Holland.

AJAX ARCHIEF

Magazine (1987-2007) | 1988 | | pagina 14