MARTINAIR
AJAX-SPONSOR VAN HET EERSTE UUR
Vier markten
Hoe het begon...
Er zijn vier markten van groot belang
voor Martinair. In de eerste plaats is
dat - het zal u niet verbazen - de
markt van vakantiereizen naar
landen rond de Middellandse Zee. De
tweede pijler voor Martinair is het
transatlantische passagiersvervoer
tussen Europa, de Verenigde Staten
en Canada. Het derde belangrijke
marktsegment is het vliegen in
opdracht van andere
luchtvaartmaatschappijen en
tenslotte is het vrachtvervoer door
lucht een vierde terrein waarop de
aktiviteiten van Martinair zich
afspelen.
Uiteraard is de Martinair-vloot
daarop berekend. Het merendeel van
de vliegtuigen kan worden
Martinair. Een oer-Hollands bedrijf
met een naam die Amerikaans
aandoet. Wat eens begon in een
houten barak met een klein
vliegtuigje, is uitgegroeid tot één van
de grootste chartermaatschappijen
ter wereld.
Martin Schroder, grondlegger van
het bedrijf, was van jongs af aan zeer
geïnteresseerd in alles wat met
luchtvaart te maken heeft. Na een
opleiding in militaire dienst tot
vlieger, startte hij zijn eigen
luchtreklame-bedrijfje. Dat liep
uitstekend, maar Schröders ambities
reikten verder.
In 1958 begon hij met het maken van
rondvluchten boven Amsterdam. Die
werden gemaakt met een 'De
Havilland Dove', een van Engelse
maatschappij gehuurd toestel dat
negen passagiers of zevenhonderd
kilo vracht kon vervoeren.
In een houten barak zat een
telefoniste achter het loket die tevens
de tickets verkocht. Was de machine
volgeboekt dan fungeerde zij ook als
grondstewardess.
Het waren de eerste stappen van
Martinair Holland dat onder de naam
Martin's Air Charter (MAC) op 2^ mei
1958 van start ging. Om het
Nederlandse karakter van de
maatschappij te accentueren werd
die naam in 1969 veranderd in
Martinair Holland. Want Martinair is
een oer-Nederlands bedrijf en wil dat
weten ook.
12 Martin Schroder kon in 1958 zijn
In de rij Ajax-sponsors, TDK,
Martinair, Robedi Kappa,
Commodore en Citroën neemt
MARTINAIR een wat aparte plaats in.
Martinair is van dat zestal Ajax
namelijk het langste trouw. Al ten
tijde van de eerste grote Europa
Cupsuccessen vertrouwde Ajax op
de service van Martinair wanneer het
op buitenlandse reizen aankwam.
Martinair is dan ook meer dan
sponsor, het is een lid van de Ajax-
familie.
Dat Ajax met Martinair vliegt weet u.
In onderstaand artikel stellen wij u de
oudste Ajax-sponsor in vogelvlucht
aan u voor. Opdat u een indruk heeft
over de organisatie van de oudste
telg van de Ajax-
sponsorfamilie.
rondvluchten maken op grond van
een concessie die hem toestond te
vliegen 'vanaf alle burgervliegvelden
in Nederland' en om 'ongeregelde
vluchten met passagiers en vracht'
uit te voeren. Martinair vormt dus
geen concurrentie van bestaande
lijndienst-maatschappijen. Dit paste
precies in de filosofie van Schroder.
Hij was er van overtuigd dat er plaats
wasvooreen luchtvaartonderneming
diezich zou toeleggen op vervoer van
zowel passagiers als vracht, dat niet
door de grote luchtvaart
maatschappijen verzorgd kon
worden.
De grote vlucht die Martinair Holland
heeft genomen en de hechte
samenwerking tussen Martinair en
KLM, béwijst de geldigheid van dit
uitgangspunt.
Prinses Juliana
De Ajax-helden terug uit Athene waar de Europa Cup voor Bekerwinnaars werd veroverd. Het
Ajax-elftal maakt alle buitenlandse vluchten met Martinair Holland.