Member Care Onderlinge verbondenheid via Ajax Member Care Sociale media biedt uitkomst' BESTE AJACIED, HOU VOL IN DEZE VREEMDE TIJDEN 70 Er gaat niets boven elkaar treffen op de club. Toen we half maart 2020 plotsklaps verplicht in een intel ligente quarantaine werden geplaatst vanwege COVID- 19, voelde dat vreemd en unheimisch. Ineens werden we beperkt in onze bewegingsvrijheid en nagenoeg de hele maatschappij ging op slot. Dat gold ook voor het voetbal. Ineens, van het ene op het andere moment, niet meer trainen, voetballen, naar het stadion of napraten over wedstrijden.Weg was het fysieke contact met leden, spelers, vrijwilligers, professionals en andere voetbal vrienden. Een gekke, bijzondere gewaarwording! Om toch contact te onderhouden met dierbaren, vrien den en bekenden, moesten we ons bedienen van andere vormen van communicatie. Gelukkig kan dat op vele manieren. Naast simpel bellen via een vaste lijn of mobiel, is het tegenwoordig ook mogelijk om vis a vis contact te maken via onder andere Facetimen,Whatsapp, Messenger of Skype. Lang leve de digitale revolutie. Dat wegvallen van fysiek contact gold vanzelfsprekend ookvoor de bestuursraad.Al snel bedienden we ons van digitale platforms als ZOOM en Microsoft Teams. Beiden maken het mogelijk om op afstand digitaal met z'n allen te vergaderen. Het belangrijkste onderwerp in de eerste vergadering was: hoe maken en onderhouden we contact met alle leden. Dat resulteerde in een verschei dene acties. De kick-off was een video van onze voorzitter via ons nieuwe Ajax vereniging YouTube kanaal. Dit was tevens een eerste initiatief van de bestuursraad die meer en meer gebruik wil gaan maken van nieuwe media om te communiceren. Vervolgens werden meerdere initiatieven tegelijkertijd uitgerold. In een wekelijkse frequentie hebben we via mail de Ajax verenigingsupdate uitgebracht. De content bestaat uit een mix van actuele en minder actuele onder werpen. Verder werden twee belteams samengesteld. Het ene team onderhield contact met alle leden van Lucky Ajax en het andere team had frequent contact met leden die 70 jaar en ouder zijn. De reacties die we terugkregen, waren unaniem lovend. Door de verenigingsupdate ontstond nog een nieuw ini tiatief. Dit betrof het wekelijks versturen van een mail met een kijkerstip. In ons Erfgoed archief hebben we een schat van unieke documentaires op de plank liggen en het is prachtig dat we deze nu kunnen delen met de leden. Buiten de generieke communicatie zijn er talloze Whats- app groepen die al bestonden of voor de gelegenheid werden geformeerd. Zo is er een groepsapp met daarin teammanagers en technische staf van alle amateurelftal len onder de noemer 'Samen Sterk'.Via deze app is het 24/7 mogelijk te checken of alles goed gaat met alle voet ballende leden. Door de omstandigheden was het onmogelijk een sei zoenafsluiting te houden waar vrijwilligers normaliter worden bedankt voor het vele werk dat zij gedurende het seizoen verrichtten. Om toch als dank een kleine geste te doen, is het personeel van de NV bij alle vrijwil ligers persoonlijk langsgegaan om een surprisepakketje af te geven. Uit de reacties is ons gebleken dat deze blijk van waardering zeer op prijs werd gesteld. Aan het begin van de zomer 2020 werd nog een laatste ludieke actie gedaan. De bestuursraad stuurde per post een Ajax ansichtkaart met op de achterzijde een per soonlijke, handgeschreven boodschap naar alle leden. Met al deze initiatieven werd een bijdrage geleverd aan de onderlinge verbondenheid op afstand. Al beseft ieder een dat dit alles absoluut niet kan wedijveren met elkaar gewoon fysiek treffen in de Johan Cruijff Arena of op de Toekomst. Namens de bestuursraad, Jan Buskermolen

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Vereniging (vanaf 1964) | 2019 | | pagina 70