58
Voor een aantal spelersvrouwen is, zij het met veel moeite, een
werkkring gevonden. Vooral voor de vrouwen/vriendinnen van buiten
landse spelers is het zeer nuttig om part-time werk te vinden.
Voorts is er voor enkele buitenlandse spelers hulp geboden bij het
leren van de Nederlandse taal. Zoals begrijpelijk niet onbelangrijk
voor de kommunikatie binnen de spelersgroep en met de technische
staf.
De spelers die een cursus Algemene Handelskennis (Middenstands) vol
gen, doen volgend jaar examen.
Ook de belastingvragen konden dit jaar adequaat worden opgelost,
alsmede enkele problemen in het kader van een uitkering door Socia
le Zaken voor spelers van het tweede elftal, die geen aangepaste
baan konden krijgen en die nog geen kontrakt hadden.
Er zijn ook dit jaar weer besprekingen geweest of kontakten met al
lerlei instanties op velerlei gebied.
Zonder in te gaan op de inhoudelijke kant van deze gesprekken noe
men wij:
- de Stichting Arbeidszaken Betaald Voetbal
- de VVCS
- de KNVB
- het Nederlands Genootschap van Leraren
(uitmondend in een artikel in het onderwijsvakblad
- de Belgische Televisie
- NRC Handelsblad
- de Stichting IVIO (t.b.v. een speciale uitgave over
de "AJAX"-opleiding)
en vele anderen, zoals b.v. nog te noemen een Belgische Basketball
hoofdklasse, die van gedachten wilde wisselen over het werk van de
Begeleidingscommissie om dat in hun eigen organisatie in te passen.
Tot slot nog dit:
De ontwikkeling in het afgelopen jaar hebben bij de Studie- en Bege
leidingscommissie geleid tot de behoefte om een beleidsnota voor de
komende jaren op te stellen.
Deze beleidsnota zal in het begin van volgend seizoen aan het be
stuur worden aangeboden.
Hopelijk zal de bespreking van deze nota aanleiding geven tot nieu
we positieve ontwikkelingen.
Met heel veel dank voor de plezierige samenwerking met alle gele
dingen binnen AJAX beëindigen wij dit verslag.
Namens de Studie- en Begeleidingscommissie
IWaas
Woorden van dank namens het bestuur aan de leden van de commissie
voor het vele en belangrijke werk.
ii i i i i ii