13
landse voetbal.
Komend seizoen draait Ajax uiteraard weer mee in de Europa-cup voor
bekervi/innaars
Ik herhaal de wens uit mijn vorige verslagen, dat wij daarin een
aantal rondes zullen mogen meespelen.
Internationale wedstrijden.
Bij de internationale wedstrijden worden de toernooien steeds be
langrijker. Toppers waren wat Ajax betreft het Joan Camper toernooi
in Barcelona en het Amsterdam toernooi.
Toeschouwersaantallen
De toeschouwersaantallen in de vaderlandse competitie lopen steeds
terug. Gelukkig weet Ajax zich aan deze algemene trend te onttrekken.
Vooral in de eerste helft van de competitie waren de tribunes beter
gevuld dan vorig jaar. Uiteraard waren het weer de toppers tegen
Feyenoord en vooral P.S.V., waar de grootste bezoekersaantallen ge
noteerd werden.
In de tweede helft van de competitie was er geen stijging in toe
schouwersaantallen ten opzichte van vorig jaar.
In totaal kwamen er 161.364 betalende bezoekers naar de competitie
wedstrijden thuis. Dat is ca. 9% meer dan vorig jaar.
Seizoenkaarten
De vaste supportersschare met seizoenkaarten werd weer groter. Er
werden er 3.592 verkocht, ofwel 17% meer dan in 1984/1985. Wij ver
wachten voor het komend seizoen tenminste evenveel seizoenkaarthou
ders.
Sky-Boxen en VIP-plaatsen.
De aanleg van de Sky-Boxen is nu al gebleken een goede greep te zijn
geweest. Er is zelfs nog meer belangstelling dan het bestuur ver
wachtte, waardoor de Sky-Boxen reeds allemaal bezet zijn.
Financieel is dit van groot belang. De contracten lopen 3 jaar, waar
door nu al de inkomsten van 3 seizoenen vooruit vaststaan.
De investering is daardoor meer dan lonend.
De inkomsten uit Sky-Boxen en VIP-plaatsen komen indirect de gehele
vereniging ten goede. De inkomsten worden niet alleen geïnvesteerd in
spelers, maar ook in het stadion. Verder is het daardoor mogelijk om
de toegangsprijzen voor de gewone tribunes voor het vijfde achtereen
volgende jaar ongewijzigd te laten. In het verleden zijn alleen de
staantribuneplaatsen verhoogd, nadat de overkapping was aangebracht.
Het bestuur is van mening, dat het voetbalplezier betaalbaar moet
blijven voor een zo groot mogelijke groep en dat daarom de toegangs
prijzen niet moeten worden verhoogd.
Sponsoring.
Wij hebben de sponsorcontracten en het shirtreclame-contract regel
matig kunnen vernieuwen. Daarbij is gebleken dat Ajax een zeer goed
voertuig is voor reclameboodschappen. Ajax dekt zo'n 24% van zijn be
groting uit sponsoring en reclame.