13 landse voetbal. Komend seizoen draait Ajax uiteraard weer mee in de Europa-cup voor bekervi/innaars Ik herhaal de wens uit mijn vorige verslagen, dat wij daarin een aantal rondes zullen mogen meespelen. Internationale wedstrijden. Bij de internationale wedstrijden worden de toernooien steeds be langrijker. Toppers waren wat Ajax betreft het Joan Camper toernooi in Barcelona en het Amsterdam toernooi. Toeschouwersaantallen De toeschouwersaantallen in de vaderlandse competitie lopen steeds terug. Gelukkig weet Ajax zich aan deze algemene trend te onttrekken. Vooral in de eerste helft van de competitie waren de tribunes beter gevuld dan vorig jaar. Uiteraard waren het weer de toppers tegen Feyenoord en vooral P.S.V., waar de grootste bezoekersaantallen ge noteerd werden. In de tweede helft van de competitie was er geen stijging in toe schouwersaantallen ten opzichte van vorig jaar. In totaal kwamen er 161.364 betalende bezoekers naar de competitie wedstrijden thuis. Dat is ca. 9% meer dan vorig jaar. Seizoenkaarten De vaste supportersschare met seizoenkaarten werd weer groter. Er werden er 3.592 verkocht, ofwel 17% meer dan in 1984/1985. Wij ver wachten voor het komend seizoen tenminste evenveel seizoenkaarthou ders. Sky-Boxen en VIP-plaatsen. De aanleg van de Sky-Boxen is nu al gebleken een goede greep te zijn geweest. Er is zelfs nog meer belangstelling dan het bestuur ver wachtte, waardoor de Sky-Boxen reeds allemaal bezet zijn. Financieel is dit van groot belang. De contracten lopen 3 jaar, waar door nu al de inkomsten van 3 seizoenen vooruit vaststaan. De investering is daardoor meer dan lonend. De inkomsten uit Sky-Boxen en VIP-plaatsen komen indirect de gehele vereniging ten goede. De inkomsten worden niet alleen geïnvesteerd in spelers, maar ook in het stadion. Verder is het daardoor mogelijk om de toegangsprijzen voor de gewone tribunes voor het vijfde achtereen volgende jaar ongewijzigd te laten. In het verleden zijn alleen de staantribuneplaatsen verhoogd, nadat de overkapping was aangebracht. Het bestuur is van mening, dat het voetbalplezier betaalbaar moet blijven voor een zo groot mogelijke groep en dat daarom de toegangs prijzen niet moeten worden verhoogd. Sponsoring. Wij hebben de sponsorcontracten en het shirtreclame-contract regel matig kunnen vernieuwen. Daarbij is gebleken dat Ajax een zeer goed voertuig is voor reclameboodschappen. Ajax dekt zo'n 24% van zijn be groting uit sponsoring en reclame.

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Vereniging (vanaf 1964) | 1987 | | pagina 18