Marketing Ajax Media 29 AFC AJAX NV JAARVERSLAG 2018-2019 bezocht. Onze businessreizen naar Mïinchen, Lissabon, Athene, Madrid en Turijn waren structureel uitverkocht. Zakelijke fans deden hierbij nieuwe contacten en unieke ervaringen op. De afdeling Marketing richt zich op de commerciële communicatie van Ajax. Dit seizoen werd de propositie 'For the future' zowel nationaal als internationaal verder ontwikkeld. Het is een brede positionering die duidelijk maakt waar het bij Ajax om draait: het inspireren en ontwikkelen van talent. Een mooi voorbeeld waarin #ForTheFuture terugkwam is de verkiezing van Matthijs de Ligt tot Colden Boy 2018. Ook tijdens onze deelname aan de Florida Cup was #ForTheFuture onze propositie: we willen ons dna delen met de wereld. De meest opvallende campagne voerden we rond het vertrek van Frenkie de Jong naar FC Barcelona. Op de dag van zijn presentatie reed een grote bus met daarop de tekst 'Barga, enjoy the future like we do. #ForTheFuture' door de Catalaanse hoofdstad. Ook werden er advertenties met dezelfde boodschap geplaatst in Spaanse kranten. Met de actie bereikten we wereldwijd meerdan 72 miljoen mensen. 'For the future' gebruiken we ook richting onze fans. Ook dit seizoen zijn honderden jeugdige Johan CruijT ArenA debutanten verrast door het Fancare-team. Hun eerste bezoek aan een wedstrijd werd mooi vereeuwigd met een foto en ze ontvingen een certificaat. Onze afdeling Marketing werkt nauw samen met zijn partners. Samen ontwikkelen ze verschillende fancampagnes. De toenemende marketingvraag vanuit partners en sponsors heeft ervoor gezorgd dat beide afdelingen vanaf 1 mei zijn samengevoegd. Kaartverkoop Ons succesvolle seizoen heeft ook geleid tot een record kaartverkoop. In totaal werden er 39.505 seizoenkaarten uitgegeven. In combinatie met de losse verkoop betekende dat voor Eredivisiewedstrijden steevast een uitverkochte Johan CruijTArenA. Europa Voor onze Europese wedstrijden oversteeg de vraag steevast het aanbod van tickets. In totaal werden er 423.603 kaarten verkocht tijdens onze Champions League-campagne inclusief de voorrondes. Tel daarbij ook nog de wedstrijden om de Toto KNVB Beker op en we spreken van het meest succesvolle seizoen als het gaat om kaartverkoop. eSports In het seizoen 2018-2019 vervolgde Ajax eSports succesvol de ingeslagen weg. We hebben nieuwe langdurige partnerships gesloten met onder andere Electronic Arts en Iconix. Ook wordt Ajax eSports door vakgenoten gezien als een vernieuwende en succesvolle manier om jongeren te bereiken en te activeren. In het najaar van 2018 won Ajax eSports de grootste en meest prestigieuze Nederlandse vakprijs op het gebied van sponsoring: De Sponsoring. Dat eSportsniet alleen om gamen gaat, zit verankerd in onze strategie. Uithoudingsvermogen en concentratie zijn belangrijk om op hoog niveau te presteren. Om die reden is afgelopen seizoen personal trainer Mahdi toegevoegd aan het team. Sportief gezien ging het Ajax eSports voor de wind: maar liefst twee spelers plaatsten zich voor het WK, onder wie de nieuw aangetrokken Tore uit Brazilië. Verder organiseerde Ajax eSports dit jaar voor het eerst de talentenwedstrijd de Ziggo eBattle. Uit de ruim 8.000 deelnemers kwam de Hongaar Gabor naar voren als de winnaar en hij gaat ons nu ook internationaal vertegenwoordigen als eSporter. De media-afdeling van Ajax beleefde een ongekend succesvol jaar. Diverse video's en social posts gingen viral en de volgersaantallen stegen met miljoenen. Het seizoen begon al goed met de introductie van Daley Blind. De video 'Daley's Coming Home' werd massaal door binnen- en buitenlandse media opgepikt en gedeeld. Dat zorgde voor een totaal bereik van meer dan 700 miljoen, het aantal momenten dat iemand in aanraking kwam met de video of met nieuws over de video. Daarna volgden nog diverse virals, zoals de video waarin familieleden en vrienden Kasper Dolberg, Donny van de Beek en Hakim Ziyech succes wensen voor Real Madrid - Ajax en de Blah Blah Blah-yideo die op de ochtend van Ajax - Juventus werd geplaatst. Ons mediateam zette nog meer in op humor en aanvallend denken. Toen we doelman en Feyenoord-supporter Kjell Scherpen contracteerden, lieten Marc Overmars en Edwin van der Sar hem strafregels schrijven. Ajax Media zat dichter dan ooit op de huid van de spelersgroep. Zo was de ontlading van de Ajacieden in de catacomben na de uitzeges op Real Madrid en Juventus exclusief te zien op onze clubkanalen. Op YouTube behoorde Ajax regelmatig tot de 10 best scorende clubs van Europa. En hoe verder Ajax kwam in Europa hoe sneller de volgersaantallen stegen. Op Instagram was de groei het snelst. Ajax ging in één seizoen van 750.000 naar meer dan 3 miljoen volgers.

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2019 | | pagina 33