International Partnerships
Business Relations
28
AFC AJAX NV JAARVERSLAG 2018-2019
De shirtlanceringen sprongen ook in het oog. We presenteerden
het nieuwe thuisshirt de ochtend na de uitschakeling in de UEFA
Champions League. Ondanks de dompervandeuitschakeling
werden alle verkooprecords verbroken. Het nieuwe uitshirt werd
voor het eerst door de spelers gedragen tijdens De Graafschap -
Ajax, de wedstrijd waarin we het 34e kampioenschap
veiligstelden. Vervolgens kwam adidas ook met een unieke
kampioenslijn fanshirts, met daarop de tekst: The Future is Here.
ABN AMRO
PartnerABN AMRO legt net als wij de Focus op
talentontwikkeling, wat mooi aansluit op de For the future-
positionering van onze club. Afgelopen seizoen werd een social
mediaformat ontwikkeld waarin supporters kennis maakten met
diverse spelers uit de Ajax-jeugd: de Talent Tuesday Show. In de
serie draait het vooral om de jongere Ajax-spelers.
De naam ABN AMRO prijkt ook op de shirts van de Ajax
Vrouwen. ABN AMRO legde de gedrevenheid van ons
vrouwenteam vast in de documentaire 'Godendochters'. De
video geeft een prachtig inkijkje achter de schermen en is
inmiddels al meer dan 160.000 keer bekeken.
Iconix
Iconix is sinds 1 januari voor 9,5 jaar als sponsor aan ons
verbonden. We werken samen om de nieuwe Iconix Energie
Drink te lanceren en bekend te maken bij de consument. Waar
Iconix de nadruk legt op Focus, doet Ajax dat op het creëren van
toekomstige iconen. 'Focus first, Legend later' is daarom het
gezamenlijke motto. De opvallende abricampagne rond de
landstitel, waarin de Ajacieden groot werden afgebeeld, was een
uitstekende start van de naamsbekendheid.
CST
Ook official partner CST was zeer actief op social media.Het
branded contentitem rondom de verjaardagen van Ajax-spelers
bereikte een miljoenen publiek.
VriendenLoterij
Tenslotte mogen Ajax en de VriendenLoterij rekenen op de
steun van veel Fans, die door het meespelen met de loterij kans
maken op unieke (Ajax-)prijzen en tegelijk de jeugdopleiding
steunen. Dit seizoen werd een record gebroken, de opbrengst
was maar liefst 1,5 miljoen. Daarmee was Ajax de
Eredivisieclub die het meeste ontving van de VriendenLoterij. De
opbrengst kwam volledig ten goede aan onze jeugdopleiding.
Ajax timmerde dit seizoen internationaal stevig aan de weg. We
waren op alle continenten actief en hebben positieve resultaten
geboekt, zowel gua inkomsten als gua merkwaarde.
Verenigde Staten
De opening van ons kantoor in New York was de meest in het
oog springende internationale ontwikkeling. De Noord- en
Midden-Amerikaanse markt is voor ons bijzonder aantrekkelijk.
Interesse in voetbal (soccer) groeit sterk in de VS en het is na
American Football, honkbal en basketbal de meest gekeken
sport. De verwachting is dat voetbal ook de komende jaren sterk
aan populariteit blijft winnen. Wij geloven dat onze propositie
'For the Future' daar goed zal aanslaan en we ons bereik kunnen
uitbouwen. Door het openen van een kantoor, waar inmiddels
drie Ajacieden werkzaam zijn, kunnen wij deze kansen optimaal
benutten. Ook de succesvolle deelname van Ajax 1 aan de
Florida Cup in januari droeg hier aan bij.
Azië
In Azië zijn onze activiteiten eveneens gegroeid. We hebben ons
partnership in China met Guangzhou R&F verder uitgebreid. We
verzorgden al een deel van de jeugdopleiding van Guangzhou
R&F. Op verzoek van de club voegden we drie extra Ajax-trainers
toe aan de opleidingsstaf, die nu uit zeven Ajacieden bestaat. De
jaarlijkse omzet steeg verder tot enkele miljoenen.
Ook in Japan investeerden we verder in onze partnerships. Zo
waren erverschillende uitwisselingsprogramma's met Sagan
Tosu. Medewerkers van de Ajax Coaching Academy bezochten
meermaals Japan om een bijdrage te leveren aan de
jeugdopleiding daar.
Van Australië tot Suriname
Ten slotte versterkten we onze aanwezigheid in verschillende
markten doorvoetbalkampen en -clinics uit te rollen. Zo
organiseerde de Ajax Coaching Academy clinics in Australië,
Suriname, Verenigde Staten, Italië en verschillende landen in
Oost-Europa. Op deze manier bouwen we in deze markten aan
onze naamsbekendheid en fanbase.
De opbrengst van de Skyboxen, Business- en Field Seats steeg
in het seizoen 2018-2019 boven 14,1 miljoen. Vanaf de
winterstop waren alle zakelijke stoelen voor de rest van het
seizoen uitverkocht, wat leidde tot een bezettingsgraad van 100
procent en een lange wachtlijst van geïnteresseerde bedrijven
en personen in de verschillende Ajax Business Memberships.
Bij Ajax - Real Madrid introduceerden we The Tunnel Club. Het is
de meest exclusieve ruimte in de Johan Cruijffi ArenA, gelegen in
het kleedkamergebied. TheTunnelClubbiedtplaatsaan40
personen. Members hebben zicht op de spelers in de mixed
zone en krijgen voor de wedstrijd een uitgebreide lunch of diner
van een aansprekende chef geserveerd. Een Ajax-prominent
verzorgt een voortuitblik en nabeschouwing.
De verschillende Business Events zoals het Kick Offi Event in het
De La MarTheater en de Ajax Business ColFTrophy werden druk