International Partnerships Business Relations 28 AFC AJAX NV JAARVERSLAG 2018-2019 De shirtlanceringen sprongen ook in het oog. We presenteerden het nieuwe thuisshirt de ochtend na de uitschakeling in de UEFA Champions League. Ondanks de dompervandeuitschakeling werden alle verkooprecords verbroken. Het nieuwe uitshirt werd voor het eerst door de spelers gedragen tijdens De Graafschap - Ajax, de wedstrijd waarin we het 34e kampioenschap veiligstelden. Vervolgens kwam adidas ook met een unieke kampioenslijn fanshirts, met daarop de tekst: The Future is Here. ABN AMRO PartnerABN AMRO legt net als wij de Focus op talentontwikkeling, wat mooi aansluit op de For the future- positionering van onze club. Afgelopen seizoen werd een social mediaformat ontwikkeld waarin supporters kennis maakten met diverse spelers uit de Ajax-jeugd: de Talent Tuesday Show. In de serie draait het vooral om de jongere Ajax-spelers. De naam ABN AMRO prijkt ook op de shirts van de Ajax Vrouwen. ABN AMRO legde de gedrevenheid van ons vrouwenteam vast in de documentaire 'Godendochters'. De video geeft een prachtig inkijkje achter de schermen en is inmiddels al meer dan 160.000 keer bekeken. Iconix Iconix is sinds 1 januari voor 9,5 jaar als sponsor aan ons verbonden. We werken samen om de nieuwe Iconix Energie Drink te lanceren en bekend te maken bij de consument. Waar Iconix de nadruk legt op Focus, doet Ajax dat op het creëren van toekomstige iconen. 'Focus first, Legend later' is daarom het gezamenlijke motto. De opvallende abricampagne rond de landstitel, waarin de Ajacieden groot werden afgebeeld, was een uitstekende start van de naamsbekendheid. CST Ook official partner CST was zeer actief op social media.Het branded contentitem rondom de verjaardagen van Ajax-spelers bereikte een miljoenen publiek. VriendenLoterij Tenslotte mogen Ajax en de VriendenLoterij rekenen op de steun van veel Fans, die door het meespelen met de loterij kans maken op unieke (Ajax-)prijzen en tegelijk de jeugdopleiding steunen. Dit seizoen werd een record gebroken, de opbrengst was maar liefst 1,5 miljoen. Daarmee was Ajax de Eredivisieclub die het meeste ontving van de VriendenLoterij. De opbrengst kwam volledig ten goede aan onze jeugdopleiding. Ajax timmerde dit seizoen internationaal stevig aan de weg. We waren op alle continenten actief en hebben positieve resultaten geboekt, zowel gua inkomsten als gua merkwaarde. Verenigde Staten De opening van ons kantoor in New York was de meest in het oog springende internationale ontwikkeling. De Noord- en Midden-Amerikaanse markt is voor ons bijzonder aantrekkelijk. Interesse in voetbal (soccer) groeit sterk in de VS en het is na American Football, honkbal en basketbal de meest gekeken sport. De verwachting is dat voetbal ook de komende jaren sterk aan populariteit blijft winnen. Wij geloven dat onze propositie 'For the Future' daar goed zal aanslaan en we ons bereik kunnen uitbouwen. Door het openen van een kantoor, waar inmiddels drie Ajacieden werkzaam zijn, kunnen wij deze kansen optimaal benutten. Ook de succesvolle deelname van Ajax 1 aan de Florida Cup in januari droeg hier aan bij. Azië In Azië zijn onze activiteiten eveneens gegroeid. We hebben ons partnership in China met Guangzhou R&F verder uitgebreid. We verzorgden al een deel van de jeugdopleiding van Guangzhou R&F. Op verzoek van de club voegden we drie extra Ajax-trainers toe aan de opleidingsstaf, die nu uit zeven Ajacieden bestaat. De jaarlijkse omzet steeg verder tot enkele miljoenen. Ook in Japan investeerden we verder in onze partnerships. Zo waren erverschillende uitwisselingsprogramma's met Sagan Tosu. Medewerkers van de Ajax Coaching Academy bezochten meermaals Japan om een bijdrage te leveren aan de jeugdopleiding daar. Van Australië tot Suriname Ten slotte versterkten we onze aanwezigheid in verschillende markten doorvoetbalkampen en -clinics uit te rollen. Zo organiseerde de Ajax Coaching Academy clinics in Australië, Suriname, Verenigde Staten, Italië en verschillende landen in Oost-Europa. Op deze manier bouwen we in deze markten aan onze naamsbekendheid en fanbase. De opbrengst van de Skyboxen, Business- en Field Seats steeg in het seizoen 2018-2019 boven 14,1 miljoen. Vanaf de winterstop waren alle zakelijke stoelen voor de rest van het seizoen uitverkocht, wat leidde tot een bezettingsgraad van 100 procent en een lange wachtlijst van geïnteresseerde bedrijven en personen in de verschillende Ajax Business Memberships. Bij Ajax - Real Madrid introduceerden we The Tunnel Club. Het is de meest exclusieve ruimte in de Johan Cruijffi ArenA, gelegen in het kleedkamergebied. TheTunnelClubbiedtplaatsaan40 personen. Members hebben zicht op de spelers in de mixed zone en krijgen voor de wedstrijd een uitgebreide lunch of diner van een aansprekende chef geserveerd. Een Ajax-prominent verzorgt een voortuitblik en nabeschouwing. De verschillende Business Events zoals het Kick Offi Event in het De La MarTheater en de Ajax Business ColFTrophy werden druk

AJAX ARCHIEF

Jaarverslagen Ajax NV (vanaf 1997) | 2019 | | pagina 32