Strategie
9
AFC A J A X NV JAARVERSLAG 2 0 0 4 2 0 0 5
Als je Ajax heet, is het eigenlijk géén wonder dat
je roem de hele wereld over gaat. Dat was al zo
toen Ajax in de strijd tegen Troje een heldenrol
vervulde.Wie de prijzenkasten in de Amsterdam
ArenA bekijkt, beseft dat aan de naam en faam
van Ajax ook vandaag niet te twijfelen valt.
Bekers, borden en bokalen staan in overvloed te
fonkelen. Ajax was negenentwintig keer lands
kampioen, triomfeerde in vijftien nationale
bekerwedstrijden en won vier maal de Europa
Cup voor landskampioenen. Met zo'n rijkdom
aan overwinningen mag je een topclub heten.
Maar nog belangrijker is het, om in elke vezel
een topclub te willen zijn. En dat elke dag.
"Last but not least" het supportersbeleid. Ajax stelt zich ten doel
optimaal te voldoen aan gerechtvaardigde verwachtingen, wensen en
verlangens van de supporters die Ajax enthousiast ondersteunen.
Maar altijd blijft er een kans dat aan deze verwachtingen, wensen en
verlangens niet in voldoende mate kan worden voldaan. Ajax verwacht
in zulke gevallen toch te kunnen rekenen op het begrip van de
supporters. Dat geeft een hechte basis om samen voortvarend verder
te bouwen aan succes.
Ajax streeft continu naar een evenwichtige prijsopbouw van de
toegangskaarten, naar een goed gevoel van comfort en veiligheid voor
alle supportersgroepen en naar een goede bereikbaarheid van het
stadion en zijn parkeerfaciliteiten. Het verbeteren van de veiligheid
van Ajax-supporters wordt mede gewaarborgd door met de diverse
supportersgroeperingen eenduidig te communiceren en bovendien
door de inzet van vakbekwame stewards en het verder optimaliseren
van het gebruik van de uitkaart bij uitwedstrijden.
Ajax heeft zich de verplichting opgelegd om altijd te behoren tot de
top van het Nederlandse betaald voetbal én om aansluiting te houden
bij de beste clubs van het internationale voetbal. Ajax wil dit realiseren
met een selectie van eerste elftalspelers die bestaat uit een kern van in
hoofdzaak zelf opgeleide voetballers, bij voorkeur met internationale
ervaring. Deze kern van spelers waarborgt de herkenbaarheid van Ajax
voor zowel supporters als sponsors. Als de doorstroming van de eigen
jeugd niet naar wens verloopt, zal via scouting naar externe spelers
moeten worden uitgekeken. Om deze doelstelling te kunnen
verwezenlijken, is Ajax erop gespitst zijn jeugdopleiding en zijn binnen-
en buitenlandse scoutingactiviteiten continu scherp te analyseren, te
evalueren en waar nodig bij te sturen.
De financiële doelstelling van Ajax is om - indien twee rondes UEFA Cup
worden gespeeld - operationeel op zijn minst breakeven te draaien.
Het uiteindelijke bedrijfsresultaat wordt vervolgens in de eerste plaats
bepaald door de netto-opbrengsten uit het behalen van de pouleronde
en eventueel verder spelen in de UEFA Cup of in de UEFA Champions
League.Ten tweede is het nettoresultaat vergoedingssommen van
belang. Beide factoren zijn onzeker, maar Ajax spant zich in om deze
bronnen van inkomsten over een langere reeks van jaren winstgevend
te laten zijn en hiermee aandeelhouderswaarde te creëren.
Het Ajax-aandeel in de na de beursgang opgezette buitenlandse
deelnemingen is aanzienlijk afgebouwd. Ajax heeft nog een belang van
51% in Ajax Cape Town en met Germinal Beerschot Antwerpen
bestaat een technisch samenwerkingsverband. In Nederland is dit,
naast HFC Haarlem, nu eveneens het geval met FC Omniworld.
Met Ajax America is een meer commerciële samenwerking opgezet.
Met de grootaandeelhouder van Ajax America, Advanced Travel
Partners (ATP), wordt samengewerkt aan de organisatie van Soccer
Camps. Ajax streeft er naar uit deze samenwerking ook technisch
voordeel te halen.
Naast het beleid ten behoeve van de kernactiviteit voetbal wil Ajax een
leidende rol blijven vervullen in de voortgaande vergroting van de
commerciële belangen van het betaald voetbal, wereldwijd. Dit kan
door de aan voetbal gerelateerde activiteiten, zoals merchandising,
tv-rechten en sponsoring, maximaal te benutten. Mediarechten zal
Ajax zoveel mogelijk zelf proberen uit te baten. Daarbij blijft uiteraard
aandacht bestaan voor de belangen van andere competitiedeelnemers.
De ontwikkelingen van nieuwe media voltrekken zich in hoog tempo,
waardoor niet getwijfeld hoeft te worden aan nieuwe geldstromen
voor Ajax in de komende jaren.
De merchandisingstrategie is gericht op het vergroten van het
distributienetwerk en het verbreden van het assortiment Ajax-artikelen.
Daarbij geldt het uitgangspunt dat Ajax ten aanzien van deze activiteiten
regievoerder is en geen investeerder.